Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2013

Let Hubblovým ultrahlubokým polem

Uznání: NASA, ESA, F. Summers, Z. Levay, L. Frattare, B. Mobasher, A. Koekemoer and the HUDF Team (STScI)

Jaké by to bylo letět vzdáleným vesmírem? Tým astronomů odhadl vzdálenosti více než 5000 galaxií na jednom z nejvzdálenejších vůbec kdy zobrazeném poli galaxií: Hubblovu ultra hlubokém poli (HUDF), aby s tou otázkou pomohl. Jelikož světlu trvá velice dlouho přeletět celý vesmír, tak většina galaxií ve videu nahoře je vidět v době, kdy měl vesmír jen zlomek dnešního stáří, galaxie stále vznikaly a v porovnání s moderními galaxiemi měly neobvyklé tvary. Žádné dospělé spirální galaxie, jako je naše Mléčná dráha nebo Galaxie v Andromedě ještě neexistovaly. Ke konci videa prolétá virtuální pozorovatel kolem těch nejvzdálenějších galaxií v poli HUDF, které mají rudý posuv přes 8. Tato raná třída galaxií s nízkou svítivostí nejspíš obsahovala energetické hvězdy, jejichž světlo transformovalo většinu pozůstávající normální hmoty ve vesmíru z chladného plynu na horkou ionizovanou plazmu.

Štítky: Galaxie, Hubblovo hloukové pole, Animation, Video