Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2013

M81 versus M82

Uznání a copyright: Ivan Eder

My zde v galaxii Mléčná dráha máme astronomická přední sedadla, abychom se mohli dívat, jak ve vzdálenosti 12 miliónů světelných let spolu zápasí M81 a M82. Obě jasné galaxie jsou sevřené v gravitačním zápasu už několik miliard let a zde jsou zachyceny na hloubkovém teleskopickém obrazu vytvořeném z 25 hodin obrazových dat. Jejich poslední přiblížení nejspíše vyústí do zvýraznění spirálních ramen M81 (vlevo) a bouřlivých hvězdotvorných oblastí v M82, které jsou tak energetické, že galaxie září rengenově. Po opakovaných průchodech za několik miliard let zůstane jen jedna galaxie. Tento kosmický moment z naší perspektivy pozorujeme přes závoj hvězd a prachových mračen Mléčné dráhy v popředí. Všudepřítomá prachová mračna jsou poměrně neprozkoumané galaktické cirry, neboli kolektivně ozářené mlhoviny, pouze pár set světelných let nad rovinou Mléčné dráhy, které slabě odrážejí světlo hvězd v popředí.
Poznámka: Kolektivně ozářené mlhoviny - návrh dr. Grygara pro Integrated Flux Nebulae.

Štítky: Prach, M82, M81, Galaxy collision, Galactic cirrus