Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2013

M31 versus M33

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Spirální galaxie M31 (vlevo) a M33 jsou obě velkými členy Místní skupiny spolu s naší Mléčnou dráhou a od sebe je na obloze dělí asi 14 stupňů (28 úplňků). Tato širokoúhlá teleskopická mozaika zachycuje barevné podrobnosti spirálních struktur v obou galaxiích a zdá se, že obě hmotné galaxie jsou na opačných stranách jasné hvězdy Mirach, beta hvězdy v souhvězdí Andromedy. Ale M31, Galaxie v Andromedě, je ve skutečnosti 2,5 miliónu světelných let daleko a M33, Galaxie v Trojúhelníku, je také asi 3 milióny světelných let daleko. Mirach je od Slunce vzdálená pouhých 200 světelných let a nachází se jistě uvnitř Mléčné dráhy i spolu se slabými mraky prachu, které pomalu plují snímkem jen pár set světelných let nad galaktickou rovinou. Ačkoliv M31 a M33 vypadají daleko, tak jsou vzájemně svázány gravitační silou. Radioastronomové objevili náznaky mostu neutrálního vodíku, který by obě galaxie mohl spojovat, což je důkaz těsného přiblížení v minulosti. Na základě měření a gravitačních simulací se nyní předpovídá, že Mléčná dráha, M31 a M33 podstoupí vzájemná těsná přiblížení a nakonec za miliardy let v budoucnosti splynou.

Štítky: M31, Prach, Místní skupina, M33, Galactic cirrus, Galaxy interaction, Mirach