Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2014

W5: Pilíře tvoření hvězd

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright : Francesco Antonucci

Jak vznikají hvězdy? Snímky hvězdotvorné oblasti W5 jako jsou tyto infračervené z družicové observatoře NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer) poskytují jasné důkazy, že hmotné hvězdy ve středu prázdných dutin jsou starší, než hvězdy na okrajích. Pravděpodobnou příčinou bude, že starší hvězdy v centru vyvolávají vznik mladších hvězd na okraji. Ke spuštění tvorby hvězd dochází, když horký plyn, který vytéká ven, stlačuje studený plyn do dostatečně hustých uzlíků, aby ty pak gravitačně zkolabovaly do hvězd. Na infračerveném, vědecky vybarveném snímku, je vidět nádherné pozůstalé pilíře, které se pomalu vypařují z horkého odtékajícího plynu a poskytují tak další vizuální vodítko. Oblast W5 je též známa jako IC 1848 a spolu s IC 1805 tvoří komplexní oblast tvorby hvězd, populárně známou jako mlhoviny Srdce a Duše. Snímek nahoře zvýrazňuje část W5 o rozměru asi 2000 světelných let, která je bohatá na pilíře tvoření hvězd. W5 se nachází asi 6500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia).

Nyní k mání: Nástěnné kalendáře APODu 2015