Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2017

Temné molekulární mračno Barnard 68

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT Antu, ESO

Kam se poděly všechny hvězdy? To, co se kdysi považovalo za díru do nebe, astronomové nyní znají jako temné molekulární mračno. Při vysoké koncentraci prachu a plynu se prakticky veškeré světlo emitované hvězdami v pozadí absorbuje. Tmavé okolí vnitřku molekulárních mračen jim napomáhá být jedněmi z nejchladnějších a nejizolovanějších míst ve vesmíru. Jednou z nejpozoruhodnějších tmavých absorpčních mlhovin je zde zobrazené mračno v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) známé jako Barnard 68. To, že v jeho centru nejsou vidět žádné hvězdy naznačuje, že Barnard 68 je poměrně blízko, podle měření asi 500 světelných let daleko a půl světelného roku napříč. Není sice přesně známo, jak molekulární mračna jako je Barnard 68 vznikají, ale ví se, že mračna samotná jsou nejspíše místy vzniku nových hvězd. Samotné mračno Barnard 68 se nejspíš smrští za vzniku nové hvězdné soustavy. V infračeném světle je ovšem možné přes mračno naskrz vidět.

Štítky: Molekulární mračno, Barnard 68, Absorpční mlhovina