Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 1999

První světlo pro observatoř Chandra: Kasiopea A

Uznání: Chandra X-ray Observatory, NASA

Kosmické trosky po výbuchu hmotné hvězdy se staly objektem prvního oficiálního snímku rentgenové observatoře NASA Chandra. Zbytek po supernově známý jako Kasiopea A vznikl po explozi hvězdy v tomto souhvezdí severní oblohy před 300 lety. Snímek odkrývá nevídané detaily v rentgenovém světle, jehož fotony mají tisíckrát větší energii jak fotony viditelného světla. Rázová vlna se rozpíná rychlostí 10 milionů mil za hodinu (4.5km/s) a zahřála tuto bublinu hvězdných trosek o průměru 10 světelných let az na 50 milionů Kelvinů takže emituje rentgenové záření. Výrazná jasná skvrna poblíž středu bubliny by mohla byt hustým horkým stelárním jádrem zhrouceným do formy nově zrozené neutronové hvězdy. Tímto i dalšími prvními snímky se nadále ověřuje chod observatoře Chandra při příavách na velice očekávaný výzkum rentgenové oblohy. Chandra byla vypuštěna z paluby raketoplánu Columbia v červenci.

Štítky: Cassiopeia A, Rentgenový, Chandra, Zbytek supernovy