Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Česká studie počtu obyvatelných exoplanet

Česká studie počtu obyvatelných exoplanet

Západ slunce na superzemi u exoplanety Gliese 667 Cc Autor: ESO/L. Calçada
Západ slunce na superzemi u exoplanety Gliese 667 Cc
Autor: ESO/L. Calçada
Čeští vědci z optického centra TOPTEC AVČR v Turnově a SLO UP Olomouc publikovali článek v časopise Planetary and Space Science. Tento vědecký článek analyzuje výskyt obyvatelných exoplanet u spektrálních tříd F, G a K podle různých modelů obyvatelných zón. Ze statistiky ověřených exoplanet a kandidátů z mise Kepler vědci určili výskyt planet zemského typu, které mohou ležet v obyvatelných zónách vzdálených hvězd.

„Obyvatelné exoplanety“ jsou planety u jiných hvězd, na kterých by mohla existovat voda v tekutém skupenství. A jak je známo, voda je základní substancí pro vznik pozemského života,“ konstatuje RNDr. Pavel Pintr, Ph.D z TOPTEC centra AVČR, spoluautor vědeckého článku. „Naším cílem bylo ukázat, u jakého spektrálního typu hvězd jsou obyvatelné exoplanety nejčastější alespoň z hlediska statistiky již objevených exoplanet. K tomu jsme přidali statistiku planetárních kandidátů z mise Kepler, takže jsme dostali dvě nezávislé studie. Obě ukazují na to, že největší výskyt obyvatelných exoplanet je u hvězd podobných našemu Slunci. Náš výsledek může pomoci astronomům zaměřit dalekohledy s citlivými detektory právě na tento typ hvězd,“ uzavírá Dr. Pavel Pintr.

A jaký je další cíl českého výzkumu? Čeští vědci by chtěli vylepšit jeden z modelů obyvatelných zón o další měřitelnou veličinu a z vylepšeného modelu stanovit povrchovou teplotu na vzdálených planetách.

Vědecký článek naleznete na sciencedirect.com.

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.