Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Česká studie počtu obyvatelných exoplanet

Česká studie počtu obyvatelných exoplanet

Západ slunce na superzemi u exoplanety Gliese 667 Cc Autor: ESO/L. Calçada
Západ slunce na superzemi u exoplanety Gliese 667 Cc
Autor: ESO/L. Calçada
Čeští vědci z optického centra TOPTEC AVČR v Turnově a SLO UP Olomouc publikovali článek v časopise Planetary and Space Science. Tento vědecký článek analyzuje výskyt obyvatelných exoplanet u spektrálních tříd F, G a K podle různých modelů obyvatelných zón. Ze statistiky ověřených exoplanet a kandidátů z mise Kepler vědci určili výskyt planet zemského typu, které mohou ležet v obyvatelných zónách vzdálených hvězd.

„Obyvatelné exoplanety“ jsou planety u jiných hvězd, na kterých by mohla existovat voda v tekutém skupenství. A jak je známo, voda je základní substancí pro vznik pozemského života,“ konstatuje RNDr. Pavel Pintr, Ph.D z TOPTEC centra AVČR, spoluautor vědeckého článku. „Naším cílem bylo ukázat, u jakého spektrálního typu hvězd jsou obyvatelné exoplanety nejčastější alespoň z hlediska statistiky již objevených exoplanet. K tomu jsme přidali statistiku planetárních kandidátů z mise Kepler, takže jsme dostali dvě nezávislé studie. Obě ukazují na to, že největší výskyt obyvatelných exoplanet je u hvězd podobných našemu Slunci. Náš výsledek může pomoci astronomům zaměřit dalekohledy s citlivými detektory právě na tento typ hvězd,“ uzavírá Dr. Pavel Pintr.

A jaký je další cíl českého výzkumu? Čeští vědci by chtěli vylepšit jeden z modelů obyvatelných zón o další měřitelnou veličinu a z vylepšeného modelu stanovit povrchovou teplotu na vzdálených planetách.

Vědecký článek naleznete na sciencedirect.com.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk