Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Červený obr rozfoukává bublinu

Červený obr rozfoukává bublinu

U Camelopardalis, hvězda v závrečném stádiu života. Foto HST/ACS.
Hubbleův dalekohled vyfotografoval tenkou obálku vyvrženou hvězdou U Camelopardalis. Představuje stádium vývoje hvězdy těsně před jejím zánikem, nebo chcete-li, vesmírné oko.

Jak hvězdě dochází hmota pro termojadernou fúzi, stává se nestabilní. Každých pár tisícovek roků odhazuje tenké obálky plynu téměř kulového tvaru, jakmile začne probíhat nová fúze vrstev hélia uvnitř hvězdy.

U Camelopardalis je příkladem tzv. uhlíkové hvězdy. To je vzácný případ hvězd, v jejichž atmosféře převažuje uhlík nad kyslíkem. Vzhledem k malé gravitaci při povrchu může až polovina uhlíku uniknout působením silného hvězdného větru.

Hvězda samotná je mnohem menší, než se na snímku z Hubbleova dalekohledu jeví. Na obloze ji najdeme v souhvězdí Žirafy nedaleko severního nebeského pólu. Hvězda je na snímku přeexponovaná, ve skutečnosti by měla zabírat jediný obrazový bod uprostřed snímku.

Obálka plynu, která je mnohem větší a slabší než hvězda; je na obrázku vidět v úžasném detailu a celý snímek tak připomíná pohled do lidského oka umístěného do vesmíru. Vzhled jiných obálek kolem umírajících hvězd je často nepravidelný, například jako okolo známé hvězdy Éty Carinae.

Snímek byl pořízen přístrojem Advanced Camera for Surveys v režimu s vysokým rozlišením obrazu. HST je provozován ESA a NASA.

Web ESA / Hubble

Štítky: Červený obr

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Snímek komety C/2019 Y4 (ATLAS).

Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se stále vysoko na obloze v souhvězdí Žirafy. Snímek je proti originálu 2x zmenšen. Silně rušil Měsíc den před úplňkem.