Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Budeme konečně těžit na Měsíci?

Budeme konečně těžit na Měsíci?

Vozítko Resource Prospector na Měsíci - umělecká představa.
Autor: NASA

Pokud vyjde všechno, tak jak je načrtnuto v plánech, tak se projekt Resource Prospector zapíše do dějin. Jeho úkolem je totiž vyzkoušet poprvé v historii těžbu na jiném tělese, než je Země. Na své palubě má nést soubor přístrojů, který umožní vyhledávat ložiska potřebných prvků, ze kterých má následně vyseparovat cenné látky jako vodík, kyslík, či vodu. Díky výzkumu, který vydláždily sondy LRO a také často opomíjená LCROSS, víme, že na Měsíci voda je. Resource Prospector, který má operovat v polárních oblastech našeho souputníka je tak dalším logickým krokem vpřed.

ISRU – čtyři písmena, která vychází z termínu „in-situ resource utilization“ jsou v posledních letech často opakovanou mantrou všech, kteří hovoří o budoucích letech do kosmu. Za touto zkratkou se ukrývá využívání místních surovin, což je obor, jehož zvládnutí by otevřelo úplně nové dveře možností. Lidé by díky využívání místních zdrojů mohli podnikat smělejší cesty do vesmíru, případné kolonie by nemusely být v úplně všem závislé na zásobování ze Země, což by jejich provoz pochopitelně zlevnilo. Vždyť cena jednoho vyneseného kilogramu se pohybuje v řádu tisíců dolarů. Pokud nebude nutné vozit napříkald vodu ze Země, půjde o výrazné úspory.

Logo mise Resource Prospector. Autor: NASA
Logo mise Resource Prospector.
Autor: NASA
Pokud jednou chceme mít obyvatelnou základnu mimo Zemi, ať už se bavíme o Měsíci, Marsu, nebo ještě vzdálenějších světech, je neoddiskutovatelnou nutností zajistit lidem na hermeticky uzavřené základně dýchatelnou atmosféru a pitnou vodu. Vodík a kyslík, o kterých víme, že se na Měsíci nachází mohou kromě výroby vody posloužit i k produkci raketového paliva.

Resource Prospector má být v první řadě testovací misí, která má ukázat teoreticky skvěle fungující principy a procesy v praxi. Jakmile otestujeme základní principy, bude už relativně snadné je adaptovat na podmínky zdrojů na Marsu, či asteroidech. Kromě jiného by mělo dojít ke zpřesnění našich znalostí ohledně množství látek obsažených v lunárním regolitu.

Vozítko Resource Prospector by NASA k Měsíci ráda vyslala v roce 2020. Přeletová fáze má trvat tři dny, načež lander dosedne na lunární povrch, kde vysadí vozítko vybavené ISRU přístroji. Rover bude během pohybu po povrchu měřit složení okolního regolitu s důrazem na podpovrchovou vázanou vodu, vodík a další plyny (třeba kyslík). Právě tato fáze bude pro vědce hodně zajímavá, protože pomůže zmapovat rozložení prvků a sloučenin na povrchu Měsíce.

Jakmile objeví dostatečně silné ložisko, použije svůj palubní vrták k odběru vzorků. Maximální hloubka, kam dosáhne má přitom být až jeden metr pod povrchem. Odebraný materiál poputuje do palubní pece, která jej zahřeje. Vypařené plyny pak budou analyzovány a přístroje určí jejich přesné množství. Očekává se, že ve vzorcích bude kromě již zmíněné vody, kyslíku a vodíku také dusík, helium, metan, amoniak, sulfan, oxid uhelnatý, oxid uhličitý, nebo oxid siřičitý. Tato měření budou pochopitelně mnohem detailnější a podrobnější než scanování okolí během jízdy.

Ačkoliv za projektem stojí NASA, dá se očekávat, že pokud bude projekt realizován (klíčové budou jako vždy peníze), budou se na jeho výrobě podílet i mezinárodní partneři, což pravděpodobně ještě zvýší zájem o celou misi.

[1] Stránky mise NASA
[2] Kosmo.cz

Převzato: www.kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: Resource Prospector, Těžba, Měsíc

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA