Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Indie dokázala přistát na Měsíci

Indie dokázala přistát na Měsíci

Grafika mise Chandrayaan-3 (Čandraján-3) k přistání na povrchu Měsíce
Autor: ISRO

Indická kosmická mise Chandrayaan-3 dokázala ve středu 23. 8. 2023 ve 14:32 SELČ dosednout na povrch Měsíce – konkrétně u kráteru Manzinus U. Indie se tak stala teprve čtvrtým státem světa, který to po Sovětském svazu, Spojených státech a Číně dokázal. Přistání landeru Vikram navíc proběhlo do oblasti, kterou můžeme označit jako širší okolí jižního pólu Měsíce. Tato lokalita zatím byla studována pouze z oběžné dráhy, ale v dalších letech se sem chystá hned několik výprav – robotických i pilotovaných. Indická mise tedy může během 14 pozemských dnů přinést cenné informace o podmínkách, které zde panují.

Přistávací modul Vikram musel na poslední chvíli provést úhybný manévr, aby dosedl do bezpečnějšího místa. Místo přistání je velmi ploché a výběr byl tedy proveden sondou velmi dobře. Následná komunikace amerických i evropských antén s landrem potvrdila, že stroj funguje a na Zemi dorazily i první snímky.

Nuly na obrazovce v řídícím středisku potvrzují, že modul Vikram měkce dosedl na povrch Měsíce Autor: ISRO
Autor: ISRO

Na obrázku vidímě anténu sítě DSN č. 65 v Madridu, jak přijímá signál z mise Chandrayaan-3 Autor: NASA/DSN
Autor: NASA/DSN

Část povrchu Měsíce v místě přistání indického modulu Vikram mise Chandrayaan-3 (23. 8. 2023) Autor: ISRO
Autor: ISRO

Netrvalo dlouho a Indové se pochlubili také záběrem vozítka Pragyaan.

Pohled na rover přistávacího modulu Vikram po přistání na Měsíci 23. 8. 2023

A už ve večerních hodinách jsme už spatřili záběry na vozítko Pragyaan, kterak sjíždí na povrch Měsíce.

Rover Pragyaan na rampě během sjíždění na povrch Měsíce Autor: X/RocketGyan
Rover Pragyaan na rampě během sjíždění na povrch Měsíce
Autor: X/RocketGyan

[1] X/China and Asia Spaceflight
[2] X/ISRO
[3] X/RocketGyan

Převzato: Kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: Čandraján-3, Pragyaan, Vikram, Chandrayaan 3