Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Indie dokázala přistát na Měsíci

Indie dokázala přistát na Měsíci

Grafika mise Chandrayaan-3 (Čandraján-3) k přistání na povrchu Měsíce
Autor: ISRO

Indická kosmická mise Chandrayaan-3 dokázala ve středu 23. 8. 2023 ve 14:32 SELČ dosednout na povrch Měsíce – konkrétně u kráteru Manzinus U. Indie se tak stala teprve čtvrtým státem světa, který to po Sovětském svazu, Spojených státech a Číně dokázal. Přistání landeru Vikram navíc proběhlo do oblasti, kterou můžeme označit jako širší okolí jižního pólu Měsíce. Tato lokalita zatím byla studována pouze z oběžné dráhy, ale v dalších letech se sem chystá hned několik výprav – robotických i pilotovaných. Indická mise tedy může během 14 pozemských dnů přinést cenné informace o podmínkách, které zde panují.

Přistávací modul Vikram musel na poslední chvíli provést úhybný manévr, aby dosedl do bezpečnějšího místa. Místo přistání je velmi ploché a výběr byl tedy proveden sondou velmi dobře. Následná komunikace amerických i evropských antén s landrem potvrdila, že stroj funguje a na Zemi dorazily i první snímky.

Nuly na obrazovce v řídícím středisku potvrzují, že modul Vikram měkce dosedl na povrch Měsíce Autor: ISRO
Autor: ISRO

Na obrázku vidímě anténu sítě DSN č. 65 v Madridu, jak přijímá signál z mise Chandrayaan-3 Autor: NASA/DSN
Autor: NASA/DSN

Část povrchu Měsíce v místě přistání indického modulu Vikram mise Chandrayaan-3 (23. 8. 2023) Autor: ISRO
Autor: ISRO

Netrvalo dlouho a Indové se pochlubili také záběrem vozítka Pragyaan.

Pohled na rover přistávacího modulu Vikram po přistání na Měsíci 23. 8. 2023

A už ve večerních hodinách jsme už spatřili záběry na vozítko Pragyaan, kterak sjíždí na povrch Měsíce.

Rover Pragyaan na rampě během sjíždění na povrch Měsíce Autor: X/RocketGyan
Rover Pragyaan na rampě během sjíždění na povrch Měsíce
Autor: X/RocketGyan

[1] X/China and Asia Spaceflight
[2] X/ISRO
[3] X/RocketGyan

Převzato: Kosmonautix.cz

Štítky: Čandraján-3, Pragyaan, Vikram, Chandrayaan 3

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200