Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Curiosity zastavila "u Austrálie"

Curiosity zastavila "u Austrálie"

Kámen Millenium Falcon v oblasti Kimberley na Marsu Autor: NASA/JPL-Caltech
Kámen Millenium Falcon v oblasti Kimberley na Marsu
Autor: NASA/JPL-Caltech
Pojízdná marsovská laboratoř Curiosity postupně putuje po různých částech kráteru Gale, kde přistála v srpnu 2012. Nyní už má za sebou více než 6 km jízdy a právě zastavila u kamene, který trochu vypadá jako Austrálie. Ten se navíc nachází v oblasti, kterou vědecký tým nazval Kimberley podle oblasti v západní Austrálii. Tím ale spojitost končí. Nicméně místo je to velmi zajímavé a laboratoř se zde chvíli zdrží.

Curiosity cestuje od místa přistání po vytipovaných místech (waypointech), kde se dají očekávat geologicky zajímavé lokality. Později se má dostat k úpatí kopce a vydat se do údolí v jeho svazích.

Jedno z míst, na které se vědci těšili už od počátku roku 2013 je tzv. Kimberley. A právě sem Curiosity zrovna dorazila. Rover sem přijel přes údolní proláklinu za dunou zvanou Dingo Gap. Najdeme zde čtyři typy hornin a už pohled na fotografie prozrazuje, že jde o velmi zajímavé místo. Jeden z kamenů, vyfotografovaných v minulých dnech, připomíná svým tvarem australský kontinent, což dobře sedí i na název místa v kterém leží.

detail kamene Millenium Falcon pomocí ChemCam Autor: NASA/JPL-Caltech
detail kamene Millenium Falcon pomocí ChemCam
Autor: NASA/JPL-Caltech
Kámen má pracovní název Millenium Falcon a na barevném snímku je například patrné, že jeho stín je poněkud světlejší a dokonce tam ve stínu kameny vrhají stíny. Je to díky odrazu světla od roveru samotného.

Millenium Falcon v Kimberley na Marsu Autor: NASA/JPL-Caltech
Millenium Falcon v Kimberley na Marsu
Autor: NASA/JPL-Caltech
Kámen je zřejmě erodovanou usazenou horninou vzniklou ve vodním prostředí, ale více nám prozradí až detailní analýza, která bude pokračovat i v následujících týdnech.

NASA/Jet Propulsion Laboratory
Fórum Unmannedspaceflight.com

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.