Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Družice WIRE ztracena
redakce II Vytisknout článek

Družice WIRE ztracena

Projekt infračervené družice WIRE skončil neúspěchem. Družice sice odstartovala v pořádku, ale při druhém oběhuZemě se objevily problémy a začala nekontrovatelně rotovat. V sobotu stabilizovali technici její rotaci na šedesát otáček za minutua nyní ji postupně zpomalují. Bohužel, družice ztratila veškeré zásoby zmzlého vodíku, který měl udržovat 30cm dalekohled na teplotě kolem -277 C. Pravděpodobně došlo k předčasnému uvolnění krytu dalekohledu, což mělo za následek ohřevvodíku, jeho únik do okolního prostoru mnohem rychlejším tempem než bylo plánováno, a to vedlo k rozrotování družice.Pozemská kontrola věří, že ke konci týdne dostanou družici do stabilního stavu a bude možné přistoupit k analýze jejíhoselhání.
Zdroj: NASA Press Release 99-37 z 8. března .

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem