Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Jules Verne ATV u ISS, Autor: ESA
V posledních dnech jsme měli možnost pozorovat na večerní obloze přelety ISS doprovázené evropskou automatickou zásobovací lodí ATV Jules Verne. Během nácviku spojovacího manévru se stále měnila jejich vzájemná vzdálenost - od několika málo metrů po desítky až stovky kilometrů - i jejich pořadí na dráze, a tak každý další přelet přinesl nějaké překvapení.

image4c.jpg Autor: Libor Vyskočil ,  Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008

Autor: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008
Mimořádná příležitost k pozorování nastala při přeletu dne 31. března ve 20 h 39 m SELČ a to nejen díky dobrému počasí a příznivé výšce přeletu nad obzorem . Po předchozím těsném přiblížení se ATV právě vzdalovala od ISS. Při pohledu z úpické hvězdárny obě tělesa proletěla jen 8 stupňů od zenitu, především se ale krátce předtím promítla do těsné blízkosti Krabí mlhoviny v souhvězdí Býka - pozůstatku po výbuchu supernovy z roku 1054. Situaci zachycuje snímek, který vznikl složením dvou 80 s expozic pořízených CCD kamerou v ohnisku 0.3- m dalekohledu.

I když se při pohledu pouhým okem zdálo, že ISS a ATV letí po přesně stejné dráze, v detailu je vidět, že tomu tak nebylo . Úhlová vzdálenost obou stop je přibližně 10 obloukových minut. Sever je na snímku dole, východ vlevo.

Včera se obě tělesa spojila a tak je obrázek už jen ohlédnutím za zajímavou kosmickou podívanou.

Foto: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.

Stanice ISS stoupá nad západní obzor a napravo planeta Mars