Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Jules Verne ATV u ISS, Autor: ESA
V posledních dnech jsme měli možnost pozorovat na večerní obloze přelety ISS doprovázené evropskou automatickou zásobovací lodí ATV Jules Verne. Během nácviku spojovacího manévru se stále měnila jejich vzájemná vzdálenost - od několika málo metrů po desítky až stovky kilometrů - i jejich pořadí na dráze, a tak každý další přelet přinesl nějaké překvapení.

image4c.jpg Autor: Libor Vyskočil ,  Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008

Autor: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008
Mimořádná příležitost k pozorování nastala při přeletu dne 31. března ve 20 h 39 m SELČ a to nejen díky dobrému počasí a příznivé výšce přeletu nad obzorem . Po předchozím těsném přiblížení se ATV právě vzdalovala od ISS. Při pohledu z úpické hvězdárny obě tělesa proletěla jen 8 stupňů od zenitu, především se ale krátce předtím promítla do těsné blízkosti Krabí mlhoviny v souhvězdí Býka - pozůstatku po výbuchu supernovy z roku 1054. Situaci zachycuje snímek, který vznikl složením dvou 80 s expozic pořízených CCD kamerou v ohnisku 0.3- m dalekohledu.

I když se při pohledu pouhým okem zdálo, že ISS a ATV letí po přesně stejné dráze, v detailu je vidět, že tomu tak nebylo . Úhlová vzdálenost obou stop je přibližně 10 obloukových minut. Sever je na snímku dole, východ vlevo.

Včera se obě tělesa spojila a tak je obrázek už jen ohlédnutím za zajímavou kosmickou podívanou.

Foto: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.