Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA podporuje observatoř Chandra

NASA podporuje observatoř Chandra

Nasa prodlouží kontrakt se Smithsonian Astrophysical Observatory v Cambridge, Massachussets do srpna 2003 na poskytování vědecké podpory rentgenové observatoři Chandra. Ta je jedním z velkých přístrojů, které pomáhají porozumět struktuře a vývoji Vesmíru.

Chandra pozoruje rentgenové záření od července 1999. Díky tomuto kontraktu se přesáhne předpokládaná životnost observatoře o dva roky.

Kontrakt mimo jiné obsahuje analýzu a zpracování dat z observatoře. Zpracování dat obsahuje výběr, plánování a koordinaci vědeckých pozorování s ostatními pozorovateli. Každý rok je vybráno 200-250 navržených objektů z přibližně 800 podaných žádostí.

Rentgenová astronomie může být provozována pouze z vesmíru, neboť zemská atmosféra pohlcuje rentgenové záření. Orbitální dráha observatoře Chandra je eliptická, přibližně 200x výše než orbita HST a oběhne Zemi každých 64 hodin.

Podrobnější informace o observatoři Chandra a snímky naleznete zde:http://chandra.harvard.eduhttp://chandra.nasa.gov

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.