Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA připravuje další malé sateltity

NASA připravuje další malé sateltity

NASA vybrala další dva malé satelity v rámci programu SMEX (Small Explorer). Tyto satelity jsou určené k detekci skryté hmoty ve vesmíru a k pozorování vysoké oblačnosti.

První mise - předpokládaný start je v roce 2005 - je Spectroscopy and Photometry of the Intergalactic Medium§s Diffuse Radiation (SPIDR). Tento satelit bude zobrazovat "vesmírnou pavučinu" horkého plynu, kerý vyplňuje vesmír. Polovina normální hmoty ve vesmíru je koncentrována ve vláknech horkého plynu. SPIDR bude pozorovat jeho emise a rozložení.

Data ze SPIDR pomohou odpovědět na základní otázky vytváření, formování a vývoje galaxií, skupin galaxií a ostatních velkých struktur ve vesmíru.

Druhá mise, planovaná na rok 2006 je Aeronomy of Ice in the Mesosphere (AIM). Tato mise bude sledovat výskyt mraků ve vysoké atmosféř nad zemskými póly. Existují indicie, podle kterých se počet mraků ve vysoké atmosféře zvýšil v průběhu několika posledních dekád. Je možné, že s jedná o důsledek zvýšené koncentrace skleníkových plynů ve vysokých výškách.

AIM bude měřit atmosférickou teplotu a vlhkost v oblastech tvorby mraků a dále vlastnosti těchto mraků. To pomůže určit spojitost mezi mraky a jejich prostředím a poslouží jako základ studia dlouhodobých změn v horní atmosféře.

Bližší informace o těchto misích: AIM a SPIDR, více informací o malých projektech.

Zdroj: NASA News Release 2002.07.02