Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nová stanice ESA

Nová stanice ESA

Antena observatore New Norcia
150 kilometrů severně od Perthu byla ve středu slavnostně otevřena nová pozemní stanice ESA - New Norcia. Stanice bude hrát klíčovou roli při komunikaci se vzdálenými sondami, včetně sond Rosetta a Mars Express. Mars Express je připraven ke startu v květnu tohoto roku.

Základním prvkem stanice je masivní anténa s průměrem 35 metrů, váze 600 tun a výšce přes 40 metrů. V následujících několika letech plánuje ESA postavit další obdobné stanice a vytvořit tak síť teleskopů schopných komunikovat se sondami v hlubinách sluneční soustavy.

Umístění stanice bylo vybráno z mnoha možných umístění na jižní polokouli. Lokalita má vynikající meteorologické podmínky a je dostatečně vzdálena od obydlených oblastí, takže žádné přenosy neruší vysílání a příjem stanice.

Výstavba stanice New Norcia byla zahájena v dubnu 2000 a stála 28 milionů euro. Posledních šest měsíců roku 2002 probíhalo intenzivní testování elektronického a komunikačního vybavení. Po zkušební době, kdy bude stanice řízena manuálně převezme řízení základna ESA European Space Operations Centre v Darmstadtu (Německo) a Perth International Telecommunications Centre v Gnangara.

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.