Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nová stanice ESA

Nová stanice ESA

Antena observatore New Norcia
150 kilometrů severně od Perthu byla ve středu slavnostně otevřena nová pozemní stanice ESA - New Norcia. Stanice bude hrát klíčovou roli při komunikaci se vzdálenými sondami, včetně sond Rosetta a Mars Express. Mars Express je připraven ke startu v květnu tohoto roku.

Základním prvkem stanice je masivní anténa s průměrem 35 metrů, váze 600 tun a výšce přes 40 metrů. V následujících několika letech plánuje ESA postavit další obdobné stanice a vytvořit tak síť teleskopů schopných komunikovat se sondami v hlubinách sluneční soustavy.

Umístění stanice bylo vybráno z mnoha možných umístění na jižní polokouli. Lokalita má vynikající meteorologické podmínky a je dostatečně vzdálena od obydlených oblastí, takže žádné přenosy neruší vysílání a příjem stanice.

Výstavba stanice New Norcia byla zahájena v dubnu 2000 a stála 28 milionů euro. Posledních šest měsíců roku 2002 probíhalo intenzivní testování elektronického a komunikačního vybavení. Po zkušební době, kdy bude stanice řízena manuálně převezme řízení základna ESA European Space Operations Centre v Darmstadtu (Německo) a Perth International Telecommunications Centre v Gnangara.

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.