Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Opportunity také s problémy?

Opportunity také s problémy?

Po nedělním přistání byla kosmická sonda Opportunity ve vynikajícím technickém stavu. Podle posledních zpráv ovšem došlo k znepokojení, které vyvolal patnáctiwatový pokles výkonu.

Technici v řídícím středisku NASA se domnívají, že pokles výkonu způsobil porouchaný termostat, který zapíná vnitřní ohřívač robotického ramena při poklesu teploty samovolně. Vyhřívání ramena by přitom mělo být iniciováno z pozemního střediska v Pasadeně.
Technici situaci pečlivě sledují a dalo by se říci, že nervozita narůstá. Nikdo si zatím nemůže být jistý, zda může závada rover poškodit, či zda ji lze vůbec odstranit. Na druhou stranu, pokud bude odstranitelná, mohlo by to pomoci i druhému roeru Spirit, kde by teoreticky mohlo jít o totožnou závadu.
Dobrou zprávou je, že Opportunity už vysunul svou vysoce výkonnou anténu, která mu umožní vysokorychlostní komunikaci přímo se Zemí bez zprostředkování amerických sond Mars Global Surveyor a Mars Odyssey. Rover by se rovněž měl začít oprošťovat od svého ochranného pláště a vystrčit přední kola.

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.