Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Remote Agent splnil všechny úkoly
redakce II Vytisknout článek

Remote Agent splnil všechny úkoly

Remote Agent, speciální program na palubě sondy Deep Space 1, ukázal, že je možno využít umělou inteligencik řízení kosmických sond. Program zároveň dokázal diagnostikovat efektivně řešit problémy, které mu byly inženýry připraveny.Poprvé byl spuštěn 17. května a během prvních 24 hodin provozu se objevil jeden neplánovaný problém. Zde ukázal RA svousílu, když zprostředkoval vědcům vodítka pro jeho odhalení a vyřešení. Jednalo se o počítačovou chybu, která znemožnilavypnutí iontového motoru. Bez pomoci RA by pozemské kontrole trvalo několik dní než by tuto chybu vůbec odhalila. Aby demonstrovali schopnosti RA, připravili pro něj vědci čtyři simulované závady na různých systémech na palubě sondy. RA sise všemi dokázal poradit. Testování nových technologií na palubě DS1 bude ukončeno v průběhu června, vyjímkou je automatický navigační systém, který se uplatní zejména při přibližování k planetce 1992 KD v průběhu července.
Zdroj: JPL Press release ze 7. června.

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.