Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Shenzou IV

Shenzou IV

V průběhu letošního roku provede Čína poslední nepilotovaný start kosmické lodi před vysláním svého kosmonauta na oběžnou dráhu Země.

Program zvaný "Shenzou IV" plynule pokračuje, oznámila v neděli agentura Xihua. Čína vypustí pilotovanou loď jak jen to bude možné a na tak dlouhou dobu, po jakou bude zaručena bezpečnost kosmonautů.

Agentura Xihua neuvedla žádné další podrobnosti. Čína tají pokroky v přípravách na start pilotované rakety a předchozí zkušební starty byly oznámeny až po jejich úspěšném proběhnutí.

Shenzou III odstartovala v březnu. Loď nesla testovací figurínu a byla vypuštěna z kosmického centra v centrální provicii Gansu a přistála v severní části vnitřního Mongolska.

Čína se snaží stát třetí zemí schopnou samostatně vyslat lidi do vesmíru. Poprvé se tak stalo v Sovětském svazu v roce 1961, Spojené státy následovaly o rok později.

Zdroj: Reuters

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.