Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  SIRFT přejmenován na Spitzerův teleskop

SIRFT přejmenován na Spitzerův teleskop

SIRFT
Space Infrared Telescope Facilit (SIRFT) byl přejmenován naSpitzer Space Telescope (SST). Nyní nese jméno jednoho z nejvýznačnějšíchvědců dvacátého století - Dr. Lyman Spitzer Jr. Spitzetrova snahaumístit teleskopy na oběžnou dráhu Země byla korunována dvěmi úspěšnými misemi (včetně HST).

SST byl vypuštěn 25. srpna 2003 ze základny Cape Canaveral. Hlavním cílem je sledování zdrojů infračerveného záření z hustých plynových a prachových mračen. Taková mračna nalezneme v okolí mnoha nebeských těles - vzdálených galaxií, okolo rodících se hvězd a planet. Jedná se o čtvrtý "velký" teleskop NASA, zbylé tři jsou HST, Chandra a Compton.

Spitzer (1914-1997) jako první v roce 1946 navrhl umístitteleskop na oběžnou dráhu. Pozorování by nebylo rušenoatmosférou. Následujících 50 let zasvětil uskutečňení svého nápadu. Jeho snaha byla korunována dvěma úspěchy - satelit Copernicus a HST. Věnoval se také hvězdné dynamice, mezihvězdnému materiálu a fyzice plazmatu.

For information about the Spitzer Space Telescope on the Internet, visit

Podrobnosti naleznete na domovské stránce Spitzer Space Telesope

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.