Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Slovenská sonda JULO2 do blízkého vesmíru

Slovenská sonda JULO2 do blízkého vesmíru

snímek z blízkého vesmíru z výšky 33 km. Autor: SOSA
snímek z blízkého vesmíru z výšky 33 km.
Autor: SOSA
Slovenská organizace pro vesmírné aktivity (SOSA) úspěšně vypustila balónovou sondu do výšky přes 33 km, kde už se některé podmínky blíží těm vesmírným. Sonda JULO2, nazvaná podle Júlia Satinského, zvládla snímat okolí, prováděla měření a také zaregistrovala z hranic blízkého vesmíru internetové domény.

skBalloon

start JULO2 z hvězdárny v Partizánskem, foto SOSA
Projekt na vypuštění malé družice pomocí balónové technologie má na Slovensku samé úspěchy. Úkolem projektu skBalloon je vynést do stratosféry do výšky až 35 km různé přístroje - CCD kamery, detektory teploty a záření ap. Projekt má přispět k propagaci vesmírných aktivit mezi širokou veřejností a připomenout význam kosmického výzkumu, což je oblast, kterou Slovenská republika v posledních letech trochu zanedbává.

Přípravy JULO2

JULO2 v rukou konstruktérů, foto SOSA
Předchůdcem sondy JULO2 byla 10. října 2010 vypuštěná JULO1. Ta dosáhla výšky 25 000 m. Krátce po vypuštění první sondy se rozběhly přípravy na druhou. Přípravné práce trvaly přibližně 1,5 roku a podílelo se na nich 15 lidí. Byl přepracován koncept a tak se nová sonda svými funkcemi a velikostí podobá satelitům typu Cubesat.

Druhý úspěšný let

JULO2 před zakrytováním, foto SOSA
Let JULO2 proběhl 14. dubna 2012. Sonda úspěšně dosáhla výšky přes 33 km a po celou dobu komunikovala s pozemní kontrolou a odesílala naměřená data a telemetrii. Všechna naměřená data, fotografie a video se brzy objeví na webu www.kozmonautika.sk. JULO2 měla vnitřní izolaci vyrobenou z tenké karimatky s fólií tloušťky 1 cm. Zatímco venku panoval mráz -50 °C, uvnitř teplota neklesla pod 12 °C. Gondola balónu měla odrazné plochy, aby ho byly schopny zachytit letecké radary. Cena podobné balónové sondy není nijak extrémně vysoká. Stratosférický balón stojí kolem 300 €, hélium stálo asi 100 €. Největší položku tvoří různá technická zařízení v hodnotě asi 1500 €.

tým po přistání na Moravě, foto SOSA
Samotný start se neobešel bez problémů, silný poryv větru způsobil, že první balón se oddělil a uletěl a tak letěl JULO2 na balónu náhradním. Startovalo se z Hornonitrianskej hvezdárne v Partizánskem. Balón měl při startu rozměr 2 metry, ale po vystoupání do výšky 33 394 metrů, kam stoupal rychlostí 5 m/s, už to bylo kolem 12 metrů. Přistání proběhlo na padáku. Sonda přeletěla hranice a přistála na Moravě u obce Haluzice. Zajímavostí letu bylo, že se na hranicích blízkého vesmíru podařilo také registrovat 100 domén s koncovkou .sk. To je zřejmě první takový počin na světě.

Fotografie laskavě poskytla SOSA. Děkujeme a gratulujeme!

Odkazy a zdroje:

Informace ze zákulisí JULO2
Slovenská organizácia pre vesmírné aktivity (SOSA)
Článek v deníku Nový čas