Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda Ulysses
redakce II Vytisknout článek

Sonda Ulysses

Sonda Ulysses je ve vynikající formě a pokračuje ve svém druhém oběhu kolem Slunce. Momentálně se nachází22 stupňů jižně od slunečního rovníku a pohybuje se rychlostí 33 000 km/h. Každé dva dny probíhámanévr jehož cílem je neustálé zaměření vysokoziskové antény směrem k Zemi. Při prvním průletu v blízkosti slunečníchpólů došlo k neočekávanému houpání ramena antény vlivem slunečního záření, které se přenášelo na samotnou sondu. Vědci proto připravili sekvence příkazů, které by při příštím přiblížení ke Slunci měly toto minimalizovat. Ulysses proletí nad jižním pólem Slunce v období od září 2000 do ledna 2001 a nad severním od září 2001 do prosince 2001. Bude to v období maximální sluneční aktivity, takže vědci očekávájí velmi odlišné podmínky od těch při prvním obletu Slunce.
Zdroj: Ulysses Mission Status z 3. března .

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P/Wirtanen

Snímek komety 46P/Wirtanen. Animace pohybu jádra komety na hvězdném pozadí během 5 minut. Rozměry obrázku jsou 15 x 10 obloukové minuty. Oblačno, cirrus silně rušil Měsíc.