Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Chování času ve vesmíru s Petrem Kulhánkem

Chování času ve vesmíru s Petrem Kulhánkem

Zakřivený prostoročas kolem Země Autor: NASA
Zakřivený prostoročas kolem Země
Autor: NASA
V sobotu 24. srpna 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem bude chování času ve vesmíru.

Člověk ve svém běžném životě považuje čas za něco, co plyne objektivně neustále stejně rychle. To, že často říkáme, "ten čas rychle letí" nebo "dneska se ten čas vleče", to jsou jen naše subjektivní pocity, které nemají nic společného s fyzikálními příčinami. Všechny hodiny umístěné na stálém místě ukazují rovnoměrně plynoucí čas. Zkrátka hodina uběhne přesně za hodinu.

Můžete se ptát, o čem to tedy s Petrem Kulhánkem budeme mluvit? Proč věnovat hodinový pořad něčemu, co se nemění? Jenomže ve vesmíru, zejména při vyšších rychlostech nebo v silnějších gravitačních polích, může dělat čas doslova psí kusy. A právě o tom bude dnešní Nebeský cestopis.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se podíváme na planety a hvězdy ranní oblohy a požádáme Martina Myslivce o zkušenosti s fotografováním hvězdné oblohy.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 24. srpna od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 7. září si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o meteorech a meteorických rojích.

M42 velka hmlovina v Orione

Mozaika 2x (55 x 10s, iso 16000), fotene dobsonom 18" f4.2 s Baader korektorom komy, UHC Optolong filtrom. Snimka kalibrovana a upravena v Sharpcap, MS Image Composer Editor editore a v GIMPe.