Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2010 (1. díl)

Hlubinami vesmíru s dr. Jiřím Grygarem - Žeň objevů 2010 (1. díl)

Jiří Grygar. Zdroj: TV Noe
Na sobotu 5. listopadu 2011 na TV Noe se chystá premiéra Žní objevů 2010, 1. díl, s dr. Jiřím Grygarem. Žeň objevů 2010, první díl, nám přiblíží astronomické výzkumy ve Sluneční soustavě.

Již 45 let pokračující seriál RNDr. Jiřího Grygara, CSc., o nejvýznamnějších astronomických objevech daného roku, publikovaný v populárně odborném tisku, spatřil poprvé svou televizní podobu na TV Noe při Žni objevů 2009 v minulém roce. Nyní se tedy v televizní podobě po druhé ponoříme společně s našim hostem, do tohoto seriálu a nahlédneme k astronomickým událostem roku 2010.

Jiří Grygar. Zdroj: TV Noe
První návštěva kosmického tělesa bude patřit Merkuru - jeho zajímavému magnetickému poli, povrchu i velmi řídké atmosféře. Poté se zastavíme u Venuše, u podivuhodného vulkánu Indunn, který právě nyní vykazuje sopečnou činnost. Dalším tělesem bude planeta Země. Co nového přinesl rok 2010 ve výzkumu jejího vzniku? Jak dlouho se utvářela? Proč před 716 milióny lety celá nezamrzla? Byly i na rovníku ledovce? Dalším zastavením po putování Sluneční soustavou bude Mars a přítomnost metanu v jeho atmosféře, tekoucí kapaliny na povrchu i jeho vulkanismus. Další novinkou z roku 2010 jsou objevy astronomů amatérů u Jupitera, přesněji záblesků nafilmovaných v jeho atmosféře. I u Saturnu již tradičně přináší každý rok za poslední léta mnoho významných objevů. Je to způsobeno tím, že tam již více jak 7 let obíhá sonda Cassini. Rok 2010 např. přinesl dlouho hledané objasnění záhady rozdílných povrchů na měsíci Japetus. Proč je jedna jeho část výrazně tmavší než druhá polovina povrchu? Tuto záhadu i jiné objevy u dalších měsíců Saturnových (Rhea, Titan) a také u meziplanetární látky (srážky planetek, zodiakální světlo, kometa Hartley 2, planetka Itokawa, radarové meteory) poodhalí dr. Jiří Grygar v našem pořadu.

Ke sledování tohoto ale i následujícího dílu o objevech roku 2010 v hlubokém vesmíru, zve redaktor pořadu Jindřich Suchánek.

Reprízy pořadu
Živé vysílání

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.