Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Hlubinami vesmíru s dr. Petrem Kabáthem, exoplanety 2. díl

Hlubinami vesmíru s dr. Petrem Kabáthem, exoplanety 2. díl

Dr. Petr Kabáth v pořadu Hlubinami vesmíru

Prvním dílem pořadu v roce 2022 se podíváme k výzkumu exoplanet s dr. Petrem Kabáthem z Astronomického ústavu AV ČR. Jak se zjišťují z kosmu exoplanety? Zákrytové metody a sledování radiálních rychlostí blízkých hvězd přinášejí zatím ty nejpodrobnější výsledky. Jak to astronomové prokazují a čím?

Horké Jupitery, vícenásobné extrasolární systémy, často překvapivé vlastnosti cizích světů a mnohé další skutečnosti doslova hýbou astronomickým světem.

Jaké jsou aktuálně nejznámější či nejpozoruhodnější exoplanety?

Nové družice zkoumající exoplanety a nově připravované poskytují velká očekávání. Například i českými odborníky spolu připravovaná kosmická observatoř PLATO je v tomto desetiletí velkou nadějí na obrovský posun vědomostí o těchto zatím jen tušených objevech.

S trochou fantazie a nadšení spolu nahlédněme do úžasné a blízké budoucnosti.

Premiéru odvysíláme v sobotu 8. ledna 2022 ve 20:05 na TV Noe.

Vysílání, reprízy i archiv naleznete na https://www.tvnoe.cz/porad/33317-hlubinami-vesmiru-s-dr-petrem-kabathem-exoplanety-2-dil

Dr. Petr Kabáth (vlevo) hovoří s Jindřichem Suchánkem o exoplanetách v pořadu Hlubinami vesmíru Autor: TV Noe

Štítky: Exoplanety, Hlubinami vesmíru, Petr Kabáth

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA