Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: leden a únor 2014

Vesmírná videa: leden a únor 2014

Atmosféra Jupiteru amatérsky Autor: ALPO Japan
Atmosféra Jupiteru amatérsky
Autor: ALPO Japan
Vítejte u pravidelného seriálu. Tentokrát se podíváme, co dokáží amatéři, když nejen kvalitně snímají Jupiter, ale i spojí své síly. Následovat bude pěkný zákryt Saturnu Měsícem. Z kosmonautiky vybíráme probuzení Rosetty, pěkný noční start rakety Atlas V a test SpaceShipTwo. Ovšem nechybí ani klasické time-lapse video na závěr a tentokrát je to opravdu nádhera.

Vývoj v Jupiterově atmosféře

Jupiter je v současnosti hlavním pozorovatelským lákadlem. Když se povedou podmínky, můžeme pozorovat řadu zajímavých detailů a navíc v barvách. Plynný obr má ve své atmosféře výrazné pásy, víry a kudrlinky. Navíc se poměrně rychle otáčí (asi jednou za 10 hodin). Během dlouhé zimní noci lze zachytit skoro celou jeho otočku. Co když ale vezmete kvalitní snímky amatérských astronomů a dáte je dohromady v animaci, zachycující několik měsíců změn v Jupiterově atmosféře?

No a výcledek je fantastický. Vidíme, že oblačné útvary kolují atmosférou různými rychlostmi. Vidíme, jak se mění jejich tvar a nebo mizí. V jižním pásu vyniká Velká červená skvrna a pod ní také menší "mladík" (Red Spot jr.).

Zákryty planet Měsícem

V uplynulém období jsme měli možnost zaznamenat dva zákryty planet Měsícem. Ovšem na naší obloze šlo pouze o blízká přiblížení. Jedno setkání bylo 22. 2. se Saturnem a druhé 26. 2. s Venuší, které si jistě řada čtenářů ještě vybaví. Každopádně jeden ze zákrytů se povedlo fantasticky natočit na denní obloze známému australskému amatérovi Colinu Leggovi, jehož fotky komety Lovejoy z roku 2011 mám ještě v živé paměti.

Rosetta se blíží ke kometě

Událostí v kosmonautice je nepochybně probouzení sondy Rosetta. Ta je na pouti ke kometě již deset let a teprve letos se dočkáme jejího setkání s jádrem komety Čurjumov-Gerasimenko. K probouzení sondy uspořádala Evropská vesmírná agentura velkou kampaň. Výstupem jsou i níže uvedená videa. Sami si případně můžete vybrat, zda chcete spíše pohádkově laděný příběh, nebo klasické video informující o tom, jak to probíhalo.

Noční start rakety Atlas V

Pokud vzpomínáte na pěkné noční starty raketoplánů, máme tu pro vás malé připomenutí, ovšem prostřednictvím "slabšího" nosiče. Raketa Atlas V takto vynesla na oběžnou dráhu novou komunikační družici systému TDRS, které obvykle pomáhají ke komunikaci ISS a dalších kosmických lodí se zemí.

Testy SpaceShipTwo

Začátek roku patří také pokračování testů prvního komerčního plavidla, které bude za "rozumnou cenu" vyvážet vesmírné turisty na hranice kosmu. Startuje pod trupem letadla Bílý rytíř 2 (White Knight Two) a ve výšce cca 15 kilometrů se od něj odpoutá a zapne raketový motor. Poté vystoupá až nad pomyslnou hranici vesmíru do výšky více než 100 km a zde pobude posádka krátce ve stavu beztíže (řádově minuty). Poté letoun vyklopí křídla do tvaru badmintonového míčku a po snížení rychlosti přistává jako letadlo. Prozatím se při testech dostalo letadlo "Vesmírná loď dvě" do výšky cca 25 km.

Noční time-lapse

V uplynulém období jsme dostali tipy na zvlášť pěkné záběry přírody, pořízené metodou skládání jednotlivých fotografií do videa (time-lapse). Vkládáme přímo video z Yosemit a můžete si zde v odkazu prokliknout i pokračování a dále z jiné části USA z Wyomingu. Nakonec je vloženo video z chilské Atacamy, země astronomům zaslíbené.

Děkujeme za shlédnutí. Klub astronomů Liberecka, pobočka ČAS.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244