Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: leden a únor 2018

Vesmírná videa: leden a únor 2018

Humanity star, Hvězda lidstva, družice vypuštěná raketou Electron v lednu 2018
Autor: Rocket Lab

V našem seriálu se ohlížíme, jaká zajímavá videa nám pomohla prožít zajímavé události v kosmonautice nebo výzkumu vesmíru. Dnes začneme událostmi z kosmonautiky, protože první zcela úspěšný let si připsala raketa Electron a první let absolvoval Falcon Heavy. Z astronomických úkazů si prohlédneme zákryty hvězd Měsícem a planetkou či Velkou červenou skvrnu na Jupiteru. VLT v Chile poprvé pracovaly najednou jako jeden velký dalekohled. Ohlédneme se za výsledky mise New Horizons, pohlédneme na dosavadní cestu Curiosity a kráter Neukumm. Závěrem se podíváme na přípravy motoru pro raketu Ariane 6 a podíváme se na několik startů raket.

Electron úspěšný a s překvapením na palubě

Start této rakety se téměř povedl už na první pokus, ale teprve při druhém letu byl náklad dopraven na oběžnou dráhu. 21. ledna se raketa odlepila od rampy a vynesla komerční družici pro společnost Planet a dvě družice pro společnost Spire. Navíc byl na palubě jeden překvapivý bonusový náklad, družice Humanity Star. Ta se nakonec stala asi nejznámější, díky tomu, že tento kouli podobný mnohostěn létal i nad našimi hlavami a vysílal krátké záblesky.

Famózní premiéra Falconu Heavy

Překvapením nebylo konce a tak když už se vědělo, že premiéra rakety Falcon Heavy je na spadnutí, dozvěděli jsme se, že balastním nákladem nebude blok betonu, jak bývá v takovém případě obvyklé, nýbrž roadter Tesla Elona Muska. Po pečlivých přípravách a impozantním statickém zážehu 24. ledna jsme se dočkali i startu na první pokus dne 6. února 2018. Celý záznam startu v podání SpaceX a tentýž, ale s českým komentářem Dušana Majera nabízíme jako odkazy. Z dalších záznamů vybíráme dole uveřejněné video startu pořízené z budovy VAB a také přistání obou postranních bloků z amatérského záznamu. Jako poctu nápadu vyslat do vesmíru auto s řidičem, byť jen v podobě figuríny Starmana, přinášíme píseň Davida Bowieho s českými titulky. Připomínáme též, že rotující horní stupeň i s automobilem opakovaně zachytil Martin Mašek a získal tak Českou astrofotografii měsíce února.

Velká červená skvrna na Jupiteru mění velikost

Nejdéle pozorovaný útvar na povrchu oblačnosti Jupiteru, tedy jeho Velká červená skvrna (GRS), se neustále zmenšuje. Ukazuje to i porovnání snímků v následujícím videu. Zajímavé je, pokud by za změnu velikosti mohla rotace samotná, ale přesnou představu, proč tomu tak je, vědci dosud nemají.

Zákryty hvězd Měsícem, zákryt hvězdy planetkou

Velký počet jasných nocí v řadě za sebou byl v únoru něčím stejně neobvyklým, jako následné ochlazení na konci zimy. Nicméně přineslo nám možnost spatřit řadu zajímavých jevů, mimo jiné i zákryt jasného Aldebaranu v Býkovi dne 23. února 2018. Na videu od Milana Antoše si ale představíme i zákryt hvězdy ze souhvězdí Velryby (mí Ceti), 21. 2. 2018.

Jak vypadá typický zákryt hvězdy planetkou, v tomto případě Antigone, nám hezky natočil Karel Sandler 27. 2. 2018.

VLT jako 16m dalekohled

ESO prezentovala v únoru zajímavé video, na němž vidíme, že všechny čtyři 8m dalekohledy VLT v Chile pracovaly poprvé dohromady jako jeden dalekohled o průměru 16 metrů. Umožnil to nový přístroj ESPRESSO, který sloučí světlo všech dalekohledů tak, aby to fungovalo. No není to paráda?

Pluto po New Horizons

Nabízíme ještě jedno video, kde jsou shrnuta pozorování sondy, která již v červenci 2015 minula Pluto. Vysvětlena jsou zde pozorování měsíců, atmosféry a povrchu Pluta i jednotlivé detaily. Výhodou je, pokud si video otevřete na Youtube a zapnete sovenské titulky.

Dosavadní cesta Curiosity a přelet nad kráterem Neukumm

Víte, že vozítko Curiosity, neboli Mars Science Laboratory, brázdí povrch Marsu už více než pět a půl roku? Za tu dobu se dokázalo přesunout z místa přistání podél tmavého dunového pole až na úpatí Aeolis Mons, vysoké hory uprostřed kráteru. Díky tomu, že vystoupala nad úroveň dna kráteru, můžeme na jejích záběrech z nadhledu studovat její dosavadní pouť.

Německý fyzik a planetární vědec Gerhard Neukumm se významně podílel na vzniku mise Mars Express. Na jeho počest byl tedy na Marsu pojmenován jeden z kráterů, který posléze sonda zdokumentovala a díky tomu můžeme vykonat 3D prohlídku, jak vypadá.

Příprava Ariane 6

Evropská agentura ESA připravuje nástupce rakety Ariane 5. Šestka už má rozestavěnou rampu, objednané komponenty u výrobců (česká firma UNEX z Uničova dodá části podvozků mobilní obslužné věže..) a připravuje se i nový motor Vulcain. Na jeho test se můžete nyní podívat.

Přehlídka zajímavých startů raket

zhledem k tomu, že i na začátku roku 2018 proběhla řada zajímavých startů raket, mžeme si některé záběry vybrat. Podíváme se nejprve na start Atlasu V s družicí SBIRS GEO 4. Dále na fotogenický start japonské Epsilon a také Delty IV M+ s tajnou družicí NROL -76.

Štítky: Vesmírná videa

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC