Úvodní strana  >  Články  >  Osobnosti  >  Do pražského planetária zavítá zpěvák Václav Neckář. Pokřtí knihu Nebeské symfonie při stejnojmenném představení

Hostem pořadu Nebeské symfonie v pražském planetáriu 26. září 2018 bude zpěvák Václav Neckář.
Autor: HaP Praha.

Ve středu 26. září 2018 od 19 hodin se v pražském planetáriu odehraje neopakovatelné a pestré představení Nebeské symfonie při příležitosti křtu stejnojmenné knihy. Ta přináší čtenářům audiovizuální zážitek prostřednictvím astrofotografií fotografa a cestovatele Petra Horálka ve spojení s podmanivou hudbou skladatele Miloše Rábla ze skupiny Bacily. Představení včetně fulldomové projekce vybraných pasáží knihy a zajímavých příběhů bude možné zažít v sále Cosmorama. Speciálním hostem a kmotrem při křtu knihy bude zpěvák Václav Neckář, interpret slavné písně Planetárium.

Tisková zpráva Hvězdárny a planetária hlavního města Praha z 17. září 2018.

Knihu Nebeské symfonie vydalo 4. prosince 2017, jen 4 dny před završením a oslavami 100. výročí České astronomické společnosti, nakladatelství Albatros Media. Audiovizuální projekt fotografa Petra Horálka a Vladislava Slezáka (z České astronomické společnosti) s hudebním albem Miloše Rábla (z populární skupiny Bacily) je podle nakladatelství Albatros Media „Vesmírným poutníkem díky mimořádnému spojení fotografií a hudby“.

Anotace knihy Nebeské symfonie

Vydejte se na jedinečnou pouť vesmírem a vychutnejte si výhledy do nebe plného hvězd. Nevšední spojení dech beroucích fotografií a podmanivých tónů relaxační hudby na přiloženém CD vám zprostředkuje neopakovatelný audiovizuální zážitek. Za doprovodu skladeb talentovaného elektronického virtuosa Miloše Rábla se projdete pod hvězdným nebem v chilské poušti Atacama, navštívíte národní parky Namibie, zažijete noc na rajských Cookových ostrovech jižního Tichomoří a prožijete dramatický rozbřesk na úpatí sopečných Kanárských ostrovů. Spatříte také vzácné nebeské úkazy, jako jsou úplné zatmění Slunce, polární záře, meteorický roj, nebo tajemné záření atmosféry známé jako airglow. Celá kniha je obrazově a hudebně laděna tak, jako byste prožili jeden den, soumrak, noc pod hvězdami a vydrželi až do ranního rozbřesku.

Kniha je věnována památce Václava Knolla, východočeského člena České astronomické společnosti, který se významně zasadil o rozvoj popularizace astronomie v Pardubicku. Více rovněž na stránce Astro.cz.

Pestré fulldomové představení

Pracovníci pražského planetária slibují ke křtu knihy 26. září pestré představení. „Hosty kromě Václava Neckáře budou skladatel Miloš Rábl ze skupiny Bacily a fotograf Petr Horálek,“ uvádí Lenka Soumarová. „Pořadem bude provázet Vladislav Slezák, jehož hlas je známý z rozhlasového vysílání.“ Celé představení je přitom koncipované tak, aby si návštěvníci odnesli silné dojmy. Uvidí například slideshow s astronomickými snímky Petra Horálka či videi Evropské jižní observatoře v kompozici s podmanivou hudbou Miloše Rábla, procestují vesmírem při písni Planetárium Václava Neckáře díky pokročilé projekční technologii v sále Cosmorama, ale zažijí rovněž projekci skutečných fulldomových snímků noční oblohy z různých koutů světa, což se běžně v planetáriích nevidí. Po skončení pořadu si také budou moci zakoupit knihu Nebeské symfonie s podpisy všech jejích autorů i Václava Neckáře.

Spoluautorem knihy je skladatel Miloš Rábl ze skupiny Bacily Václava Neckáře, která v roce 1977 vydala populární píseň Planetárium. A tak nás napadlo, že není lepšího kmotra naší knihy Nebeské symfonie než právě Václava Neckáře, a rovněž lepšího místa pro křest než pražského planetária. Krásně to do sebe zapadá,“ popisuje Vladislav Slezák, další z autorů knihy a průvodce pořadem.

Spojení hudby s astronomií

Pouto mezi hudbou a astronomií je známo už z několika případů z hluboké minulosti,“ uvádí Petr Horálek, autor fotografií. „Takovým nejznámějším případem je dílo Johanna Keplera Harmonices Mundi‘, tedy Harmonie světa, ve kterém rudolfínský astronom přirovnal pohyby planet k hudebním tónům, jejichž souznění popisoval jako hudbu sfér. Je také známo, že někteří vědci jsou zároveň hudebníky. Z těch nejslavnějších to byl Albert Einstein nebo William Herschel. U nás je pak v současnu aktivním hudebníkem astrofyzik Zdeněk Mikulášek.

Hudební tóny stimulují kreativní část mozku. Podle Horálka není divu, že právě pohledy do vesmíru bývají motivem pro nové přírůstky hudebních klenotů v repertoáru talentovaných umělců. A naopak – že právě s hudbou v hlavě či v dnešní době přenosných přehrávačů i přímo na uších se chodíme občas kochat hvězdným nebem, abychom si ten zážitek umocnili.

I to se dočtete i v knize Nebeské symfonie, která prohlížením dech beroucích fotografií Petra Horálka při poslechu podmanivé hudby Miloše Rábla dokáže sílu tohoto pouta zprostředkovat takříkajíc na vlastní kůži. A stejně tak se o to pokusí i stejnojmenné představení v pražském planetáriu ve středu 26. září večer,“ dodává Slezák.

Pořad a křest knihy Nebeské symfonie začíná 26. září v 19 hodin a potrvá přibližně jednu hodinu. Pro bližší informace navštivte stránky www.planetarium.cz. Upoutávku k pořadu pak naleznete na Youtube.

Kontakty a další informace