Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Češi budou pozorovat na observatoři ESO v Chile
redakce Vytisknout článek

Češi budou pozorovat na observatoři ESO v Chile

Vybraný snímek Zdeňka Bardona s Mléčnou dráhou nad observatoří s Dánským teleskopem
Koncem února 2012 byla podepsána trojstranná dohoda mezi Astronomickým ústavem AV ČR, Kodaňskou univerzitou a Evropskou jižní observatoří o spolupráci při pozorování na dánském teleskopu na observatoři Evropské jižní observatoře La Silla v Chile. Podpis dohody definitivně otevřel České republice možnost využívat velký teleskop ve vynikajících pozorovacích podmínkách na observatoři ESO v poušti Atacama.

Robotizaci dalekohledu provádí česká firma ProjectSoft a.s. z Hradce Králové, která má zkušenosti s mnoha evropskými dalekohledy a pohybuje se ve svém oboru na světové špičce. Koncem roku 2011 proběhl kontrolní den zařízení pro modernizaci dánského dalekohledu za účasti zástupců Dánska, Astronomického ústavu AV ČR a Univerzity Karlovy. Nyní se zařízení plaví na lodi do Chile. Počátkem června bude modernizovaný dalekohled předán českým i dánským astronomům do zkušebního provozu.

Na programu teleskopu se v rámci české účasti budou podílet Astronomický ústav AV ČR (2/3 pozorovacího času), Univerzita Karlova (1/6 pozorovacího času) a Masarykova univerzita v Brně (1/6 pozorovacího času). Program je financován za podpory Akademie věd, Astronomického ústavu AV ČR, GA ČR, MŠMT, Karlovy univerzity a Masarykovy univerzity v Brně. Dalekohled bude zapojen např. do programu pozorování asteroidů a v rámci české účasti na družici Gaia.

Další informace:
[1] Rozhovor: Petr Pravec - Astronomický ústav AV využije dalekohled na jižní polokouli
[2] Některé planetky se rozpadají - výsledek pozorování s 1,5metrovým Dánským dalekohledem
[3] Observatoř La Silla
[4] Observatoř ESO (anglicky)

Převzato: Astronomický ústav AVČR

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Rozeta NGC 2244