Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  pozvánka na Slavín
redakce Vytisknout článek

pozvánka na Slavín

Česká astronomická společnost a město Litomyšl si Vás dovolují pozvat na pietní shromáždění k uctění památky prof. Zdeňka Kopala, jež se uskuteční na vyšehradském hřbitově Slavín v Praze v pondělí 29. března 2004 od 14 hodin.

Na shromáždění promluví starosta města Litomyšl Ing. Jan Janeček, RNDr. Jiří Grygar za Českou astronomickou společnost, Doc. RNDr. Martin Šolc, CSc. za Matematicko fyzikální fakultu University Karlovy a prof. Ron Ekers, prezident Mezinárodní astronomické unie. V závěru shromáždění budou k hrobu prof. Kopala položeny věnce institucí, jež se podílejí na připomínce života a díla předního českého badatele a horlivého vlastence.

Světově proslulý astronom prof. RNDr. Zdeněk Kopal, DSc. se narodil 4. dubna 1914 v Litomyšli a po absolvování přírodovědecké fakulty UK v r. 1938 působil celý život v USA a Velké Británii, kde zemřel 23. června 1993. V souladu se svou poslední vůlí je pohřben v rodné zemi. Pietní shromáždění je součástí řady akcí při příležitosti 90. výročí jeho narození, jež se konají po celý týden pod záštitou města Litomyšle a České astronomické společnosti. Podrobnosti naleznete na adrese: www.litomysl.cz/zdenekkopal/

Ing. Jan Janeček, starosta Litomyšle
Ing. Štěpán Kovář, předseda České astronomické společnosti

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.