Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Ptejte se dr. Ivana Hubeného

Ptejte se dr. Ivana Hubeného

Ivan Hubený. Autor: http://aegis.as.arizona.edu/~hubeny/
Ivan Hubený.
Autor: http://aegis.as.arizona.edu/~hubeny/
Počátkem listopadu udělila ČAS prestižní Nušlovou cenu dr. Ivanu Hubenému z National Optical Astronomy Observatory a Arizonské univerzity. Dr. Hubený je nejcitovanějším českým astronomem. Nyní máte jedinečnou příležitost položit mu svou otázku!

Prof. RNDr. Ivan Hubený, CSc. (*1948) se zabývá především vytvářením modelů atmosfér a přenosu záření žhavých hvězd v tepelné nerovnováze, zahrnující údaje pro více než 10 milionů (!) spektrálních čar prvků od vodíku po železo a nikl. Tyto modely se postupně daří ověřovat v širokém spektrálním oboru od extrémní ultrafialové oblasti kolem 7 nm přes nejvýznamnější čáru vodíku Lyman-alfa (122 nm) až po blízké infračervené pásmo. Své modely však úspěšně rozšířil také pro chladnější hvězdy hlavní posloupnosti, dvojhvězdy s akrečními disky, novy, bílé trpaslíky, rentgenové dvojhvězdy s akrečními disky kolem černých děr a kvasary (mj. společné práce se svou dcerou Veronikou). V poslední době autor dokázal modelovat také atmosféry obřích extrasolárních planet a hnědých trpaslíků.

Do dnešních dnů publikoval na 370 prací, které získaly zatím téměř 5 800 (!) citací, s indexem H = 39 a počtem přes 15 citací na jednu publikovanou práci. To jsou scientometrické hodnoty, které řadí Dr. Hubeného s převahou na historické první místo mezi všemi českými astronomy, ať už působili či působí doma nebo v cizině.

Podrobnější životopis dr. Hubeného a informace o předání Nušlovy ceny naleznete v samostatném článku.

Z technických důvodů nebude rozhovor tentokrát probíhat online. Své dotazy můžete pokládat prostřednictvím formuláře níže nejpozději do pátku 28. listopadu do 14:00. Odpovědi budou zveřejněny o několik dní později v samostatném článku. Děkujeme za pochopení.

Pokládání otázek bylo ukončeno

Snímek komety C/2021 A2.

Kometa C/2021 A2. Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Vozky.