Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vychází letní Astropis č. 122

Vychází letní Astropis č. 122

Astropis č. 122

Jak již obálka avizuje, nezapomeneme se věnovat hlavní astronautické události posledních měsíců – Lukáš Houška ve svém článku shrnuje dosavadní průběh historického letu první soukromé pilotované lodi do vesmíru, včetně zakotvení u ISS.

Jiří Grygar s Davidem Ondřichem přináší první část seriálu „Letošní pohled na vesmír vloni“, rekapitulujícího astronomické objevy a události roku 2019. Miroslav Bárta dokončí představení přístrojů moderní radioastronomie – především pak observatoře ALMA, která úzce souvisí i s českou vědou. Aby seriálů nebylo málo, Václav Pavlík pokračuje dalším článkem o hvězdokupách – tentokrát na téma „Mohou hvězdokupy zkolabovat?“.

V historické sekci Pavel Pecháček uvádí portrét Asapha Halla, jenž se zapsal do dějin objevem Marsových měsíců Phobos a Deimos. Tento článek je doplněn vskutku netradiční vystřihovánkou Emily Lakdawallové a Chucka Clarka – kdo má šikovné ruce, může si doma vytvořit vlastní modely marťanských měsíců.

Samozřejmě se jako vždy dočkáte rubriky se souhrnem, co a kdy na obloze uvidíte, shrnutí novinek z astronautiky za poslední období a také novinek z astronomie.

V okénku ČAS se představí jedna z nejmladších poboček – Astronomická společnost Chomutov. V knižní recenzi Vladimír Kopecký Jr. probírá knihu „Řád času“ italského fyzika Carlo Rovelliho, kterou do češtiny přeložil Jiří Podolský.

Také doporučujeme zaměřit pozornost na zajímavé fotografie aktuálních úkazů od českých a slovenských astrofotografů – především na fotografii tzv. rudých skřítků od Daniela Ščerby.

Redakce časopisu Astropis přeje čtenářům pohodové prožití léta pod hvězdnou oblohou, okořeněnou jasnou kometou C/2020 F3 Neowise.

Štítky: Astropis