Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Atmosféra Měsíce prozkoumána
redakce II Vytisknout článek

Atmosféra Měsíce prozkoumána

Tým z University v New Hampshire (UNH) oznámil, že se mu podařilo zjistit složení atmosféry Měsíce. Ke zjištění byl použit přístroj STICS na palubě sondy WIND. Atmosféra byla u Měsíce objevena lodí Apollo 17, jejíž posádka detekovala hélium a argon. Pozemskými pozorováními byly dále zjištěny sodík a draslík. Nově byly detekovány kyslík, křemík a hliník. Přístroj STICS detekoval ionty těchto prvků, které vznikají při interakci atmosféry se slunečním větrem. Vzhledemk tomu, že ionty neustále unikají do volného prostoru, musí být atmosféra neustále obnovována. Hustota atmosféry Měsíce je velmi nízká. Je srovnatelná s hustotou zemské atmosféry ve výšce 480 km.
Zdroj: Zpráva z UNH ze dne 20. srpna.

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region