Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Mars Express: metan v atmosféře Marsu

Mars Express: metan v atmosféře Marsu

marsexpress31630.jpg
Mars Express objevil v atmosféře rudé planety metan. Zatím je příliš brzy na závěry o jeho původu (ač jsou velmi zajímavé). K pochopení výskytu metanu bude provedeno několik dalších pozorování.

Od svého příletu k Marsu poskytuje Mars Express vynikající data. Jedním z úkolů je detailní analýza složení atmosféry, která se skládá z 95% oxidu uhličitého 5% dalších složek. Mezi málo zastoupené složky pravděpodobně patří kyslík, vodní pára, oxid uhelnatý, formaldehyd a metan, který může poskytnout podstatné informace o vývoji planety. Navíc souvisí s případným výskytem života na Marsu.

Výskyt metanu potrvdila pozorování s přístrojem PFS (Planetary Fourirer Spectrometer). Přístroj zjišťuje přítomnost konkrétních molekul v atmosféře pomocí jejích "spektrálních otisků" - každá molekula specifickým způsobem absorbuje sluneční světlo.

Měření potvrdily malý výskyt metanu - přibližně 10 ku miliardě, jeho produkce je tedy velmi nízká. Otázka jeho vzniku ale zůstává.

Metan, pokud není doplňován vydrží v marťanské atmosféře pouze několik set let, neboť oxiduje na vodu a oxid uhelnatý (obě složky nalezneme v atmosféře Marsu). Měli bychom tedy nalézt jeho zdroj.

Prvnímk krokem bude zkoumání rozložení metanu v atmosféře Marsu - tak nalezneme oblasti, kde je metan koncentrovanější. Poté budeme zkoumat povrch těchto oblastí a zkusíme nalézt zdroj. Podle zkušeností ze Země může být produkce metanu spojena s vulkanickou nebo hydrotermánlí aktivitou.

Je nutné uvažovat i jiné teorie. Na Zemi je metan jedním z vedlejších produktů biologických procesů, např. fermentace.

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200