Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Návštěva blízkozemní planetky (52768) 1998 OR2

Návštěva blízkozemní planetky (52768) 1998 OR2

Planetka (52768) 1998 OR2 na záběru symbolizujícím dobu koronaviru, kde má jakoby roušku
Autor: Arecibo Observatory/NASA/NSF

29. dubna je na návštěvě v blízkosti Země relativně velká blízkozemní planetka s číslem 52 768 a provizorním označením z doby objevu 1998 OR2. Planetka sice neznamená bezprostřední nebezpečí pro naši planetu, ale díky své velikosti je snadným cílem pro amatérské astronomy a podařilo se ji ohmatat i radarem. Pro astronomy u nás již pozorovací okno vzhledem k výšce nad obzorem a počasí skončilo, ale to nám nebrání se podívat, jak se jim dařilo.

Dráha planetky ve Sluneční soustavě je vidět na přiloženém obrázku. Z ní je patrné, že planetka se přibližuje opravdu blízko k dráze Země. 29. dubna 2020 kolem 17. hodiny odpolední se planetka protáhne jen asi 6,5 mil. km od nás. Jakkoli je to těsné přiblížení a planetku to řadí mezi potenciálně nebezpečná tělesa, stále je to v myšlení běžných lidí velká dálka. Jiné blízkozemní planetky se mohou přiblížit i mnohem více, někdy i méně, než v jaké vzdálenosti obíhá Měsíc. Astronomové takových průletů zaznamenají několik měsíčně, ale většinou jde o několikametrové balvany, které by při srážce se Zemí vyvolaly jen nádherný bolid. V případě planetky 1998 OR2, která má asi 2 km je situace odlišná. Naštěstí tato se ke srážce s námi v dohledných stoletích nechystá. Je ale dobré tyto planetky co nejlépe prozkoumat.

Dráha planetky (52768) 1998 OR2 při přiblížení v dubnu 2020

300m radar v Arecibu na ostrově Portoriko se na planetku zaměřil již 13. dubna a v pozorováních plánuje pokračovat až do 23. 4. Pozorování potvrdila, že má téměř kulový tvar o průměru 2 km a dobu rotace 4,1 hodiny.

Planetka byla před největším přiblížením viditelná na naší obloze. Zaměřili se na ni i amatérští astronomové z České republiky a Slovenska, například Marian Urbaník, Milan Antoš nebo Miroslav Lošťák, jehož snímek z galerie astro.cz přikládáme.

Snímek planetky (52768) 1998 OR2. Autor: Miroslav Lošťák
Snímek planetky (52768) 1998 OR2.
Autor: Miroslav Lošťák

Když byl článek vydán, ještě jsme nevěděli, že v tu samou chvíli Zemi velmi těsně míjela i jiná mnohem menší planetka. Psali o ní astronomové z hvězdárny na Kleti, kteří se pozorováním potenciálně nebezpečných těles zabývají. Toto těleso téměř škrtlo o místo, kde se nachází družice na geostacionární dráze a jeho velikost byla menší než 10 metrů.

[1] University of Central Florida o pozorování Areciba