Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Staly se normy pro osvětlení pozemních komunikací závaznými?

Staly se normy pro osvětlení pozemních komunikací závaznými?

Paragrafy kolem světelného znečištění...
Paragrafy kolem světelného znečištění...
V souvislosti s poslední novelou nařízení č. 261/2007 provedenou nařízením č. 93/2012 se objevily názory, že od 1. dubna 2012 (datum účinnosti novely) se staly normy pro osvětlování pozemních komunikací obecně závazné pro všechny osvětlované silnice.

Tento názor byl vyjádřen např. na www.odbornecasopisy.cz. Tyto názory vycházejí z výkladu nového ustanovení § 45a nařízení nadepsaného "osvětlení venkovních pracovišť", které stanoví: "Umělé osvětlení venkovních pracovišť a spojovacích cest musí odpovídat náročnosti vykonávané práce na zrakovou činnost a ochranu zdraví v souladu s normovými hodnotami a požadavky české technické normy na osvětlení venkovních pracovních prostor." Je dovozováno, že pozemní komunikace je vlastně pracovištěm zaměstnanců vykonávající práci řidičů. Toto pracoviště je přirozeně "venkovní", tudíž by se na toto pracoviště (silnici) mělo vztahovat citované ustanovení § 45a nařízení.

Základní otázkou pro posouzení, zda je tento výklad správný, je otázka definice "venkovního pracoviště", resp. co je pracovištěm řidiče. Na tuto otázku nám však odpovídá přímo citované nařízení, a to ve svém ustanovení § 1 odst. 2. Zde je "venkovní pracoviště" vymezeno jako legislativní zkratka pro "pracoviště, které není nebo je jen částečně chráněno před venkovními vlivy". Je přitom zřejmé, že řidič na svém pracovišti chráněn před venkovními vlivy je, a to vozidlem, které řídí. Je tedy nutno dojít k závěru, že pracovištěm řidiče ve smyslu citovaného nařízení je kabina jím řízeného vozidla, nikoliv silnice.

Za této situace se jeví jako nepravděpodobné, že by k vložení ustanovení § 45a do nařízení skutečně vedla úvaha o tom, že řidiči nemají být diskriminováni proti jiným profesím a že by na něj mělo nařízení v tomto pamatovat. Tato úvaha je ostatně zjevně chybná již z toho důvodu, že zaměstnavatel řidiče nemá žádné prostředky na to, aby "správného" osvětlení silnice, na kterou řidiče posílá, dosáhnul. Je to přitom zaměstnavatel, který odpovídá za splňování podmínek ochrany zdraví při práci.

Tento závěr ovšem nemění nic na tom, že normy jsou stanovovány na to, aby byly k užitku, nicméně obecně závaznými pro všechny osvětlované silnice se "normy pro osvětlování komunikací" ani po poslední novele nařízení č. 361/2007 Sb. nestaly.




O autorovi



47. vesmírný týden 2025

47. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 17. 11. do 23. 11. 2025. Měsíc bude v novu, ráno se potká s Venuší. Saturn je dobře vidět večer, stejně tak můžeme hledat i Neptun a Uran. Později v noci se přidává Jupiter. Viditelnost Venuše ráno je již velmi špatná. Aktivita Slunce se po období vysoké aktivity opět snížila, ale může se v týdnu zvýšit, až se natočí nová aktivní oblast z odvrácené strany. Na obloze můžeme vidět čtyři jasnější komety včetně mezihvězdné 3I/ATLAS. Nastává slabé maximum meteorického roje Leonid. Blue Origin si připsala první přistání orbitální rakety New Glenn a vynesení sond EscaPADE k Marsu.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

Kométa C/2025 A6 Lemmon a Lomnický štít

Titul Česká astrofotografie měsíce za říjen 2025 obdržel snímek „Kométa C/2025 A6 Lemmon a Lomnický štít“, jehož autorem je astrofotograf Robert BarsaCitron je žlutý kyselý plod citroníku z druhu citrusovitých. Používá se nejen v potravinářství … A právě jméno tohoto plodu si vybrali naši

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

Kometa C/2025 A6 (Lemmon)

Fotografováno na mořském pobřeží ve městě Santa Maria na ostrově Sal na Kapverdách před 19. hodinou místního času. Nízko u obzoru bylo silné kouřmo, po obloze neustále přecházela potrhaná nízká oblačnost a vál silný vítr směrem k moři. Měřítko snímku je 10.5" na pixel.

Další informace »