Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Staly se normy pro osvětlení pozemních komunikací závaznými?

Staly se normy pro osvětlení pozemních komunikací závaznými?

Paragrafy kolem světelného znečištění...
Paragrafy kolem světelného znečištění...
V souvislosti s poslední novelou nařízení č. 261/2007 provedenou nařízením č. 93/2012 se objevily názory, že od 1. dubna 2012 (datum účinnosti novely) se staly normy pro osvětlování pozemních komunikací obecně závazné pro všechny osvětlované silnice.

Tento názor byl vyjádřen např. na www.odbornecasopisy.cz. Tyto názory vycházejí z výkladu nového ustanovení § 45a nařízení nadepsaného "osvětlení venkovních pracovišť", které stanoví: "Umělé osvětlení venkovních pracovišť a spojovacích cest musí odpovídat náročnosti vykonávané práce na zrakovou činnost a ochranu zdraví v souladu s normovými hodnotami a požadavky české technické normy na osvětlení venkovních pracovních prostor." Je dovozováno, že pozemní komunikace je vlastně pracovištěm zaměstnanců vykonávající práci řidičů. Toto pracoviště je přirozeně "venkovní", tudíž by se na toto pracoviště (silnici) mělo vztahovat citované ustanovení § 45a nařízení.

Základní otázkou pro posouzení, zda je tento výklad správný, je otázka definice "venkovního pracoviště", resp. co je pracovištěm řidiče. Na tuto otázku nám však odpovídá přímo citované nařízení, a to ve svém ustanovení § 1 odst. 2. Zde je "venkovní pracoviště" vymezeno jako legislativní zkratka pro "pracoviště, které není nebo je jen částečně chráněno před venkovními vlivy". Je přitom zřejmé, že řidič na svém pracovišti chráněn před venkovními vlivy je, a to vozidlem, které řídí. Je tedy nutno dojít k závěru, že pracovištěm řidiče ve smyslu citovaného nařízení je kabina jím řízeného vozidla, nikoliv silnice.

Za této situace se jeví jako nepravděpodobné, že by k vložení ustanovení § 45a do nařízení skutečně vedla úvaha o tom, že řidiči nemají být diskriminováni proti jiným profesím a že by na něj mělo nařízení v tomto pamatovat. Tato úvaha je ostatně zjevně chybná již z toho důvodu, že zaměstnavatel řidiče nemá žádné prostředky na to, aby "správného" osvětlení silnice, na kterou řidiče posílá, dosáhnul. Je to přitom zaměstnavatel, který odpovídá za splňování podmínek ochrany zdraví při práci.

Tento závěr ovšem nemění nic na tom, že normy jsou stanovovány na to, aby byly k užitku, nicméně obecně závaznými pro všechny osvětlované silnice se "normy pro osvětlování komunikací" ani po poslední novele nařízení č. 361/2007 Sb. nestaly.




O autorovi



7. vesmírný týden 2025

7. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 10. 2. do 16. 2. 2025. Měsíc bude v úplňku. Nejjasnější ze šesti viditelných planet je Venuše, následují Jupiter a Mars. Slabý je Saturn a jen v dalekohledu je viditelný Uran a Neptun. Aktivita Slunce se snížila, geomagnetické pole narušil jen rychlejší sluneční vítr z velké koronální díry právě mířící k Zemi. Blue Origin má na kontě opět nějaké problémy, jako je rozpad horního stupně New Glenn nebo neotevření padáku New Shepard. Dobře na tom není ani Boeing a potenciální stavba nových SLS. Vymění se pořadí použití kabin Crew Dragon. Před 35 lety pořídil Voyager 1 mozaiku planet Sluneční soustavy.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

Hlava čarodejnice NGC 1909

Titul Česká astrofotografie měsíce za prosinec 2024 obdržel snímek „Hlava čarodejnice NGC 1909“, jehož autorem je slovenský astrofotograf Ján Gajdoš.   Během Filipojakubské či též Valpuržiny noci z 30. dubna na 1. května se od nepaměti na vyvýšených místech zapalují velké ohně jako

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

Mars krátce po nejtěsnější konjunkci

Další informace »