Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  23. vesmírný týden 2019

23. vesmírný týden 2019

Mapa oblohy 5. června 2019 ve 22:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze od 3. 6. do 9. 6. 2019. Měsíc je mezi novem a první čtvrtí. Mars je vidět večer už jen velmi nízko nad severozápadem a bude se k němu ještě blížit relativně jasný Merkur. Jupiter je vidět celou noc a nad ránem je nízko i Saturn. Dvojpřechod Ganymedu a Io nastane ve středu 5. června nad ránem. Slunce je velmi málo aktivní, možná se to v týdnu změní. Sojuz prokázal, že start za bouřky zvládá a uspěla i raketa Proton. Před 200 lety se narodil John Adams, který se snažil předpovědět polohu neznámé planety (Neptunu).

Měsíc bude v novu 3. června ve 12:02 a bude dorůstat do první čtvrti, která nastane v pondělí 10. června v 7:59 SELČ. Vzhledem k nízké deklinaci bude téměř nepozorovatelný. Vidět by mohl být z počátku týdne kolem východu Slunce.

Mars (1,8 mag) už je večer jen nízko nad severozápadem. Nyní se k němu bude úhlově od Slunce blížit Merkur (cca −0,5 mag). Je možné jej zkusit vyhledat před západem Slunce na denní obloze, nebo triedrem za soumraku. Jupiter (−2,6 mag) je vidět celou noc. Nad ránem je nízko nad jihem Saturn (0,2 mag).
Ve středu 5. června přechází měsíce Ganymed a Io s jejich stíny. Stín Ganymedu od 1:34 do 3:54, měsíc Ganymed přechází od 2:12, stín Io od 2:29 do 4:41 a měsíc Io od 2:38 do 4:49 SELČ.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Možná se něco změní s příchodem aktivní oblasti z odvrácené polokoule. Jak to vypadá na povrchu Slunce, nám ukazuje aktuální snímek SDO.

Rusko 27. května úspěšně vypustilo z Plesecku družici Glonass-M pomocí rakety Sojuz 2-1b. Při vzletu, podle tohoto záběru, do rakety udeřil blesk. Úspěšný byl i start rakety Proton-M s družicí Yamal 601.

Ačkoli statický zážeh soukromé rakety Omega proběhl úspěšně, ke konci se začala tavit tryska.

Oleg Kononěnko a Alexej Ovčinin provedli 29. května poměrně mediálně sledovaný výstup z kosmické stanice.

Podle Kosmonautix.cz a dalších zdrojů je možné, že projekt Stratolaunch skončí dříve, než začal. Poté, co zemřel zakladatel Paul Alan, je problém s financováním a popoháněním projektu dopředu. Podařilo se však dokončit největší letadlo světa, které mělo k vynášení nákladů sloužit.

V tomto týdnu se očekává odpojení Dragonu od ISS a jeho přistání v Tichém oceánu (3. června). Dále 5. 6. má z lodi ve Žlutém moři odstartovat raketa CZ-11 WEY s družicemi Jilin-1, CAS-6 aj.

5. června 1819 (200 let) se narodil anglický matematik a astronom John Coach Adams. Známý je díky příběhu předpovězení polohy tehdy neznámé planety Neptun. Když byl totiž koncem 18. století objeven Uran, z jeho poloh bylo patrné, že není přesně tam, kde má být. Z gravitačního působení neznámého tělesa se snažili o předpověď polohy neznámé planety Angličan Adams a Francouz Le Verrier. Právě předpověď Le Verriera byla nakonec natolik přesná, že na jejím základě planetu snadno vyhledali poblíž předpovězené pozice na berlínské hvězdárně roku 1846.

• Jupiter v opozici

Mapa oblohy s úkazy v červnu ke stažení v PDF.

Štítky: John Coach Adams, Vesmírný týden