Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  32. vesmírný týden 2020

32. vesmírný týden 2020

Mapa oblohy 5. srpna 2020 ve 22:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 8. do 9. 8. 2020. Měsíc bude v úplňku. Jupiter a Saturn jsou vidět celou noc, po půlnoci už je vysoko také Mars a nad ránem je vidět Venuše. Koncem týdne bychom mohli mít šanci na pozorování setkání tří komet. Slunce ukazuje skvrny i protuberance. Zvyšuje se aktivita meteorického roje Perseid. K Marsu už letí i americké vozítko Perseverance. Přistává posádka Crew Dragonu z ISS. Bude startovat Falcon 9 a popoletí Starship SN5? Před 100 lety se narodil novozélandský amatérský astronom, rekordman v pozorování proměnných hvězd, objevitel komet, a spoluobjevitel supernovy 1987A, Albert F. A. L. Jones.

Měsíc bude v úplňku v pondělí 3. července v 17:59 SELČ. V neděli 9. srpna nastává konjunkce Měsíce a Marsu, nejblíže k sobě budou až ve dne.

Jupiter (−2,7 mag) a Saturn (0,2 mag) jsou již před půlnocí poblíž jižního obzoru. Po půlnoci už je podobně vysoko taky Mars (−1,2 mag), ale nejvýše vystupuje až nad ránem. Před východem Slunce vychází nad severovýchodní obzor Venuše (−4,5 mag).

Letní obři Jupiter a Saturn Autor: Jean-Luc Dauvergne
Letní obři Jupiter a Saturn
Autor: Jean-Luc Dauvergne

Aktivita Slunce je nízká, ale v týdnu jsme mohli pozorovat skvrny a v pátek potěšila velmi vysoká protuberance. Jak to na povrchu Slunce vypadá, lze kontrolovat na aktuálním snímku SDO. Ostatní snímky této vesmírné observatoře jsou zde.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) už je poměrně slabá a než stihne z večerní oblohy zmizet Měsíc, nejspíš už nebude vidět pouhým okem. V malém zvětšení pomocí dalekohledu je na ni ale stále pěkný pohled. Kometa je v souhvězdí Vlasy Bereniky a 6. srpna večer se bude promítat přesně přes kulovou hvězdokupu M53. Kromě toho budou nedaleko ní slabší komety C/2017 T2 (PanSTARRS) a C/2019 U6 (Lemmon), což bude výzva pro společnou fotografii jedné relativně jasné komety s ohonem a dvou slabších na pomezí Pastýře a Panny.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) u galaxie NGC4565 1. srpna 2020 kolem 23:00 SELČ Autor: Martin Gembec
Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) u galaxie NGC4565 1. srpna 2020 kolem 23:00 SELČ

Meteorický roj Perseid dospěje do maxima až v dalším týdnu, ale od víkendu už bude jeho aktivita znatelně stoupat.

Start rakety Atlas V s vozítkem Perseverance (Mars Rover 2020) 30. 7. 2020 Autor: NASA/Joel Kowsky
Start rakety Atlas V s vozítkem Perseverance (Mars Rover 2020) 30. 7. 2020
Autor: NASA/Joel Kowsky
Start roveru Perseverance byl ve čtvrtek 30. července bezproblémový a raketa Atlas V dopravila sestavu na přeletovou dráhu k Marsu. Přistání tak můžeme očekávat 18. února 2021. Během letu zemským stínem se sice přeletová část přepla do nouzového režimu, ale šlo o víceméně předvídatelnou událost a tak byla poté komunikace opět v plném rozsahu obnovena.

Od Mezinárodní vesmírné stanice se v sobotu 1. srpna oddělila loď Crew Dragon s Bobem Behnkenem a Dougem Hurleyem. Přistání kosmické lodi s oběma astronauty ve vlnách Mexického zálivu je očekáváno dnes, v neděli 2. srpna ve 20:48 SELČ. Přímý přenos NASA TV česky okomentuje Dušan Majer na Mall TV.

29. července proběhl start rakety Proton-M s urychlovacím stupněm Briz-M, která doručila na oběžnou dráhu dvě družice Ekspress-80 a 103 o hmotnosti více než 4 tuny.

Už hodněkrát odkládaný start rakety Falcon 9 s devátou várkou družic Starlink a dvěma družicemi BlackSky Global 5 a 6 se má podle nynějších plánů uskutečnit 6. 8. v 7:33 SELČ. SpaceX také pokračuje v testování nového exempláře rakety/lodi Starship, která má za sebou na texaském kosmodromu Boca Chica statický zážeh a nemůžeme v tomto týdnu vyloučit ani let do výšky asi 150 metrů.

Start rakety Ariane V byl nakonec odložen pro nález problému s jedním senzorem. Nový termín startu nebyl ještě určen.

6. srpna má z Plesetsku startovat raketa Sojuz 2.1b s družicí Glonass-K č. 15.

9. srpna 1920 (100 let) se narodil novozélandský amatérský astronom Albert F. A. L. Jones. Byl pilným pozorovatelem proměnných hvězd. Uvádí se, že v roce 1957 dosáhl 100 000 pozorování a 500 000 dosáhl v roce 2004. Jeho jméno nesou také komety. Kromě C/1946 P1 (Jones) spoluobjevil ve svých 80 letech kometu C/2000 W1 (Utsunomiya-Jones). Je také jedním z objevitelů supernovy 1987A ve Velkém Magellanově mračnu. Nejjasnější supernovy od roku 1604.

• Maximum roje Perseid
  • Výročí: Magellan navedení kolem Venuše
  • Výročí: Echo-1
  • Výročí: Mars Reconnaissance Orbiter

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF.

Štítky: Albert F. A. L. Jones, Úkazy na obloze - Gembec, Vesmírný týden