Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  39. vesmírný týden 2016

39. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 28. září 2016 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 26. 9. do 2. 10. 2016. Měsíc bude v novu. Venuše, Mars a Saturn najdeme večer stále jen nízko nad obzorem. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur a bude zde také srpek Měsíce.

Měsíc bude v novu v sobotu 1. října 2016. září ve 2:11 SELČ. Krásné setkání ranního srpku s Merkurem je nachystáno na 29. září, kdy budou vedle sebe jen na dva stupně.

Venuše (–3,9 mag) postupuje z Panny do Vah a Mars (0,1 mag) přešel ze Štíra do Střelce. Saturn (0,5 mag) v Hadonoši poblíž Štíra zůstává zatím osamocen. Všechny planety jsou však večer jen velmi nízko nad jihozápadem až západem.
Neptun (7,8 mag) ve Vodnáři a Uran (5,7 mag) v Rybách jsou k vidění po celou noc.
Ráno zhruba kolem šesté hodině můžeme pozorovat Merkur. Ten bude 27. září v největší západní elongaci a zároveň poté bude dále zjasňovat. Asi o hodinu dříve bývá ideálně vidět kužel zvířetníkového světla.

Aktivita Slunce je nízká, ale uprostřed slunečního disku se o víkendu nějaké skvrny vyskytly a tak se bude zřejmě na co dívat. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

• 27. září můžete navštívit pravidelnou akci v Praze – Kosmoschůzku.
  • Konec září je také ve znamení odkladů startů raket. Zatím na 15. října je odložen start rakety Antares, která se má vrátit po pauze do služby. Neočekávaně byl přeložen i start rakety Sojuz s kosmickou lodí Sojuz MS2, která měla původně startovat v pátek 23. 9. Nový termín vypadá na 1. říjen a uvidíme, zda technici opraví závadu spočívající ve vadném kabelu pod sedačkou.

• 28. září 1951 (65 let) objevil Seth Barnes Nicholson, pracovník hvězdárny na Mount Wilsonu měsíček Jupiteru Ananke (v té době dvanáctý známý měsíc Jupiteru).
  • 28. září 1971 (45 let) odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19. Tato úspěšná vědecká družice pracovala na orbitě Měsíce jeden rok.

• Planety a Měsíc večer, Merkur a Jupiter ráno
  • Drakonidy

Mapa oblohy s úkazy v září ke stažení v PDF,

Štítky: Luna 19, Ananke, Vesmírný týden

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC