Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  42. vesmírný týden 2013

42. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 16. října 2013 ve 20 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 16. října 2013 ve 20 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 14. 10. do 20. 10.

Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Venuše, ráno Jupiter a Mars. Slunce je trochu aktivnější. Ráno je vidět několik zajímavých komet. Pokračují večerní přelety ISS.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 16. října ve 20:00 SELČ.

Měsíc bude koncem týdne v úplňku. Ten připadá na 18. říjen a zároveň Měsíc projde polostínem Země. Jižní část úplňku proto nepatrně ztmavne.

Kometa ISON, Mars a Regulus 15.10.2013, data: Guide 9 Autor: Martin Gembec
Kometa ISON, Mars a Regulus 15.10.2013, data: Guide 9
Autor: Martin Gembec
Venuše (−4,2 mag) je jedinou večer viditelnou planetou. Po zvětšení se ukáže kotouček v první čtvrti. Za soumraku je Venuše krásnou večernicí, ačkoli je jen velmi nízko na západě až jihozápadě. V tomto týdnu míjí jasnou hvězdu ze souhvězdí Štíra – Antares.
Ráno je vysoko nad jihem Jupiter (−2,3 mag), který se nachází v Blížencích. Vidět je také planeta Mars (+1,6 mag), která právě prochází podél hvězdy Regulus v souhvězdí Lva. 15. října vytvoří Regulus, Mars a kometa ISON pomyslnou úsečku s rudou planetou uprostřed.
Trojúkaz na Jupiteru ve většině případů zakryla oblačnost, ale možná se na Ostravsku našlo pár šťastlivců. Úkazy jupiterových měsíčků se v tomto týdnu příliš netrefují do brzkých ranních hodin. Snad jen v noci na pondělí 21. 10. tam máme přechod stínu Ió a zatmění Ganymédu. Velká červená skvrna (GRS) prochází přes střed kotoučku nejlépe v úterý 15. 10. v 6:05, případně v neděli 20. 10. v 5:10 (oba časy SELČ).

Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. O víkendu jsme viděli na jeho povrchu dvě výrazné aktivní oblasti s poměrně velkou aktivitou. Zda způsobí alespoň jedna z nich pěknou erupci a případně polární záře, na to si musíme počkat a být v pozoru. Vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Ráno můžeme vidět tři komety. Podrobněji to rozebírá Petr Horálek v samostatném článku.

Přelety ISS pokračují na večerní obloze. Data přeletů dostanete na proklik z tabulky. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Podrobněji si můžete přelety různých družic, záblesky a jiné zajímavosti vyjíždět také na serveru Calsky.com.

• 7. října přišla zpráva o úmrtí 4. amerického astronauta Scotta Carpentera. Byl to člen skupiny prvních sedmi astronautů a letěl v lodi Mercury (Aurora-7) jako druhý Američan kolem Země.

• Společnost SpaceX provedla další úspěšný test rakety Grasshopper. Výsledkem těchto testů má být postupně to, že první stupeň rakety Falcon 9 se má být schopen motorickým manévrem vrátit na zem a být znovu použitelný.

• Sonda Juno se na své cestě k Jupiteru protáhla kolem Země, čímž získala větší rychlost k dosažení této planety. Během manévru byly v plánu testy přístrojů, ale při nejtěsnějším přiblížení, mimo dosah sledovacích stanic, došlo k přechodu sondy do nouzového režimu. Sonda samotná je v pořádku, pouze došlo k nějaké neočekávané chybě, která je nyní předmětem zkoumání.

• 15. října 2003 (10 let) odstartovala kosmická loď Shenzhou 5. Na palubě byl první čínský kosmonaut Yang Liwei.

• 19. října 2008 (5 let) odstartovala sonda IBEX (Interstellar Boundary Explorer). Jejím úkolem je vystopovat hranici heliosféry pomocí studia částic, které odtud přilétají.

• Orionidy