Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  45. vesmírný týden 2013

45. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 6. listopadu 2013 v 19 hodin SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 6. listopadu 2013 v 19 hodin SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 4. 11. do 10. 11.

Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je vidět Venuše, později také Neptun a Uran, v druhé polovině noci Jupiter a Mars. Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. Ráno je vidět několik zajímavých komet. Kosmická stanice bude mít nový přírůstek, přiletí Sojuz TMA-11M.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 6. listopadu v 19:00 SEČ.

Měsíc bude vidět večer jako zvětšující se srpek. První čtvrť nastane v neděli 10. listopadu. V Africe nastalo krátké úplné zatmění Slunce. Uspěla česká expedice?

Uran a Neptun, mapa pro 28. říjen 2013, podobně platí i v dalších dnech po půl osmé večer. Data: Guide 9 Autor: Martin Gembec
Autor: Martin Gembec
Venuše (−4,5 mag) je vidět už opravdu dobře, pokud je večer jasno. Září jako výrazná hvězda – Večernice – nevysoko nad jihozápadem.
Po setmění můžeme také vyhledat planety Uran (v Rybách) a Neptun (ve Vodnáři). Na obě je nezbytné vzít do ruky dalekohled.
Jupiter (−2,4 mag), který se nachází v Blížencích, vychází už před půlnocí a nejlépe je stále vidět nad ránem. Mars (+1,4 mag) pokračuje ve své pouti pod výrazným obrazcem souhvězdí Lva.

V tabulce jsou vybrané průchody Velké červené skvrny (GRS) přes střed kotoučku Jupiteru a významné úkazy jupiterových měsíčků:

Přechody GRSÚkazy měsíců
6.11. 3:15 6.11. Io přechod stínu 1:06–3:20
Io přechod měsíc 2:17–4:32
Europa přechod stínu 2:29–5:09
Europa přechod měsíc 4:55–7:37
Callisto zatmění zač. 6:14
6.11. 23:05
8.11. 4:50 8.11. Ganymed přechod stínu 0:24–3:26
Ganymed přechod měsíc zač. 5:04
9.11. 0:40
10.11. 6:30

Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. Erupce nastávají na polokouli Zemi přivrácené a dokonce ještě silnější byla zaznamenána 2. listopadu na straně odvrácené, podle směru zřejmě z aktivní oblasti 11 875, která nedávno zapadla. Když už to vypadalo, že počet skvrn se zmenšuje, objevila se v sobotu na východním okraji Slunce další významná oblast s velkými skvrnami. Mohlo by jít o návrat aktivní oblasti AR 11 861, která se před polovinou října zatím příliš silnými erupcemi neprojevila. Aktivitu Slunce můžete sledovat na webu Solarham.net nebo Spaceweather.com. Vývoj skvrn můžete sledovat také na aktuálním snímku SDO.

Komety: Ranní obloha nabízí několik zajímavých komet. V první řadě je to pochopitelně zjasňující kometa C/2012 S1 (ISON), ale je třeba upozornit, že ještě hezčí kometou je nyní dlouhoperiodická C/2013 R1 (Lovejoy). ISON se pohybuje mezi Lvem a Pannou a na tmavé obloze by měla být k vidění i malým binokulárem. Začátkem listopadu pomyslně protla dráhu Země, to znamená, že už je blíže Slunci, než obíhá naše planeta. To v ní zřejmě vzbudí ještě vyšší aktivitu.
Kometa Lovejoy je ráno vysoko na obloze v souhvězdí Raka. Z dalších komet připomeňme krátkoperiodickou 2P/Encke, která vypadá jako rozplizlý flek a je také celkem snadno viditelná v souhvězdí Panny. Zajímavým objektem byla také kometa C/2012 X1 (LINEAR), která prošla výrazným zjasněním, ale nyní je z ní už velký, poměrně obtížně viditelný, medúzovitý flek.

Meteory: Tento týden mají nejvyšší aktivitu částice Enckeovy komety, tedy severní a jižní Tauridy. Očekáváme jich dohromady asi 5 za hodinu. Tauridy dokáží překvapit také výskytem jasných bolidů.

• Tento týden by měla odstartovat indická sonda k Marsu nazvaná Mangalyaan. Raketa ji vynese nejprve jen na oběžnou dráhu kolem Země, z níž by měla startovat k Marsu koncem listopadu. Start je plánován na 5. listopad.

• K vesmírné stanici ISS by se měla 7. listopadu vydat kosmická loď Sojuz TMA-11M. Na palubě bude tříčlenná posádka ve složení Michail Ťurin (RUS), Richard Mastracchio (USA) a Kóiči Wakata (JPN).

• 8. listopadu 1968 (45 let) odstartovala americká kosmická sonda Pioneer 9. Společně s předchozími Pioneery 5 až 8 studovala kosmické prostředí a magnetická pole ve sluneční soustavě.

• 10. listopadu 1968 (45 let) odstartovala sovětská bezpilotní loď k Měsíci Zond 6. Zvenku poněkud připomínala zkrácenou loď Sojuz a měla testovat možnosti letu člověka k Měsíci. Během letu snímkovala Měsíc a po jeho obletu se vrátila na Zemi. Přistání neproběhlo zcela podle plánu a živí tvorové na palubě (želvy) zahynuly.

• Zjasňující komety ISON a Lovejoy