Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Co to bylo?

Co to bylo?

Záznam denního bolidu z Úpice Autor: Macel Bělík
Záznam denního bolidu z Úpice
Autor: Macel Bělík
Není to úplně časté, že by si člověk, byť astronom z povolání, mohl u ranní kávy poslechnout z reproduktoru radiového detektoru meteorů několika sekundový svist a následně i prohlédnout reálný obraz detekce prolétnuvšího denního bolidu na monitoru přijímače na Hvězdárně v Úpici.

Skok ke druhému počítači a vzdálená kontrola druhého přijímače v Jaroměři. Stejný výsledek. Jasná stopa přes celou obrazovku. Něco tedy oblohou letělo. Meteor? (Nebo že by konečně Marťani ...?).

Pokud Vaše zraky či bezpečnostní kamery zaznamenaly 25. srpna dopoledne těsně před půl jedenáctou něco, ozvěte se nám na úpickou hvězdárnu. Třeba společně přispějeme vědě nějakým tím střípkem poznání.

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.