Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  ČT 24: Planeta Věda - na téma zatmění Slunce

ČT 24: Planeta Věda - na téma zatmění Slunce

Fascinující přírodní úkaz na obrazovkách programu ČT 24 v neděli v 18-05 v pořadu Planeta Věda. Dívat se můžete také přes internet.

Blíží se další úplné zatmění Slunce - 29. března proběhne v těsném sousedství Evropy. Do Turecka se chystají statisíce amatérských astronomů z celého kontinentu. Pokud chcete jedinečný úkaz vidět máte dvě možnosti. Buď se vypravit do úzkého pásu totality nebo se dívat na televizi. Letenky do Turecka jsou už prý vyprodané, na českém území bude zatmění jen jako částečné.

Zbývá tedy televize - doporučujeme pořad Planeta Věda. Uvidíte, čím je zatmění pro vědce zajímavé. Zveřejníme také unikátní fotografie profesora Miloslava Druckmüllera z brněnského VUT, grafici vytvořili trojrozměrný model průběhu zatmění přímo pro virtuální studio. Dozvíte se, jak vznikají sluneční protuberance. S ředitelem Astronomického ústavu AV ČR Petrem Heinzelem se budeme bavit také o nevysvětleném tajemství sluneční koróny. Její hmota je o milion stupňů teplejší než povrch samotného Slunce a fyzikové zatím netuší proč.

Rádi odpovíme i na Vaše podněty a náměty : planetaveda@ceskatelevize.cz nebo vladimir.koren@ceskatelevize.cz

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.