Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Ohnivá koule nad Irskem

Ohnivá koule nad Irskem

Záběr z podvrženého videa
Několik tisíc lidí na severu Irska mělo možnost 3. února 2010 kolem 18. hodiny světového času pozorovat  "ohnivou kouli", letící oblohou. Jeden ze svědků uvedl, že těleso bylo oranžové, vycházely z něj plameny a směr přeletu určil od západu na severovýchod. Další pozorovatel, Joss Scott, říká, že se mu objekt jevil jasně zelený s oranžovou stopou a letěl velmi rychle. Na konci zaznamenal velký oranžový záblesk.

Barry Murphy se zmiňuje o plamenech a tvrdí, že těleso bylo jasně bílé. Původně se domníval, že jde o klesající letadlo. Zřejmě nejvíce hlášení přišlo z měst Mullingar, Limerick, Ballybunion, Bantry a jejich okolí. Terry Moseley z Irské astronomické asociace se domnívá, že část tělesa mohla dopadnout na zem, možná někde v hrabství Armagh. Podle jiných zdrojů by místem dopadu mohlo být jezero Lough Neagh nebo oblast Crimlin v hrabství Cavan.

Po Internetu koluje video, na kterém by měl být tento bolid zachycen. Již od prvního pohledu ale vypadá velmi podezřele. Objekt, který se na něm pohybuje, vůbec nevypadá jako meteor a ani se tak nechová. Podle některých informací bylo toto video pořízeno již v roce 2008 a irský astronom David Murphy tvrdí, že jasné těleso na něm je zřejmě startující raketa.

Použité zdroje:
[1] Tisíce Irů pobláznila ohnivá koule na obloze, hledají úlomky meteoritu
[2] Irsko zasáhl meteorit velký jako auto
[3] 'Fireball' lights up Irish sky
[4] Search for meteorite in midlands

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.