Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 25. týdnu (19.-25.6.2006)

Úkazy na obloze v 25. týdnu (19.-25.6.2006)

Úkazy na obloze v 25. týdnu (19. - 25.6.2006)

Měsíc je 25.6. v 18 hodin 05 minut v novu. Tento týden prochází souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 23.6. ráno ve 4 hodiny letního středoevropského času bude Měsíc pouhých 5.3° severně od planety Venuše.

Planety: Večer po setmění je stále dobře pozorovatelná planeta Merkur, jehož jasnost se pohybuje kolem 0,8 mag, zapadá kolem 22:45 a můžeme jí pozorovat v souhvězdí Blíženců. Nad západním obzorem se nám vytvořila dvojice planet Mars a Saturn, nacházející se v souhvězdí Raka. Načervenalý Mars dosahuje jasnosti kolem 1,7 mag a zapadá kolem 23 :37 SELČ, Saturn má jasnost 0.4 mag a zapadá v 23:30 SELČ. Dále je po setmění vysoko nad jižním obzorem vidět velmi jasný Jupiter, který se nachází v souhvězdí Váhy a má jasnost -2.4 mag a zapadá v 2:35 SELČ. Nejjasnějším objektem na obloze po Slunci a Měsíci je Venuše, která v těchto dnech září v souhvězdí Býka; vychází ve 3:10 SELČ a zapadá až v pozdních odpoledních hodinách. Její jasnost je -3.9 mag.

Konjunkce Venuše a Plejád: Venuše se v tomto týdnu (23.6.) v jednu hodinu ráno velmi těsně (asi 6°) přiblíží k otevřené hvězdokupě Plejády ze souhvězdí Býka.

Přelety ISS: V tomto týdnu je stanice ISS dobře pozorovatelná, protože její přelety nad naším uzemím budou probíhat zhruba od 22:20 do 02:50 SELČ.

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC