Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Zatmění Slunce se blíží

Zatmění Slunce se blíží

V sobotu 31. května v 4:57 vyjde již částečně zatmělé Slunce nad obzor. Maximální fáze nastane přibližně o půl hodiny později, v 6:23 již nebude úkaz pozorovatelný. Kam jít pozorovat? Nejlépe na nejbližší hvězdárnu. Před návštěvou hvězdárny si však zjistěte, zda bude otevřena. Obě naše největší hvězdárny připravily mimořádnou otevírací dobu.

Praha - Štefánikova hvězdárna:
Na zatmění Slunce bude otevřeno od 5:30 až do začátku normální otevírací doby.

Brno - Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka
V sobotu 31. května ráno se bude úkaz za jasného počasí pozorovat na prostranství před hvězdárnou. Program začíná o tři čtvrtě na pět ráno a končí o čtvrt na sedm. K dispozici bude celá řada dalekohledů.

Pokud budete zatmění sledovat, nezapomeňte si chránit oči!. Při pozorování bez dalekohledu je dostačující např. osvětlený a vyvolaný černobílý film, svářečské sklo hustoty 13 nebo 14, popř. speciální pokovené folie. Při pozorování dalekohledem je použití speciálního tmavého filtru naprosto nezbytné a vyplatí se chránit fólií i objektivy fotoaparátů a videokamer, aby nedošlo k propálení závěrky či poškození čipu.

Podrobný popis zatmění naleznete v článku Jiřího Duška Zatmění Slunce: minutu po minutě.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen