Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Přistání na Měsíci

Dnešní modrý úplněk symbolicky značí 44 roků od chvíle, kdy v Moři dešťů (v oblasti měsíčních Apenin) přistál výsadkový modul Falcon lodi Apollo 15 s astronauty Davidem Scottem a Jamesem Irwinem, zatímco jejich kolega Alfred Worden čekal na nízké lunární orbitě v mateřské lodi Endeavour. Vojenští piloti, inovativním způsobem přetavení v geology, zde po několik dnů prováděli terénní průzkum. Na konci posledního výstupu na měsíční povrch provedl velitel Scott známý pokus s kladivem a sokolím pírkem, který si můžeme připomenout na videu

Petr Horálek Astronomie

Vyhlížejte úplňkový modrý Měsíc

V pátek 31. července nastane úplněk zvaný "modrý Měsíc". Avšak k mírnému zklamání se nějaké výrazné modré barvy příliš nedočkáme. Označení "modrý" spíše upozorňuje na fakt, že jde o druhý úplněk v tomto kalendářním měsíci, čož se označuje v anglicky mluvících zemích jako "blue Moon", tedy v překladu něco jako "jednou za Uherský rok". Není zkrátka zas tak obvyklé, že by v jednom měsíci nastaly hned dva úplňky. Více ve starším článku. Rozhodně si ale nenechte příležitost ujít pro pěknou fotografii například vycházejícího úplňku...

Pavel Suchan Astronomie

Ohlédnutí za Plutem

Co zjistila sonda New Horizons u Pluta? V pořadu Českého rozhlasu Dvojka "Jak to vidíte?" to komentuje Dr. Petr Scheirich z Oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu AV ČR. Poslechněte si záznam pořadu.

Na ISS je nová posádka

Včera ve 23:02 SELČ odstartovala z Bajkonuru loď Sojuz TMA-17M se třemi kosmonauty: Oleg Kononěnko (Rusko), Kjell Lindgren (USA) a Kimiya Yui (Japonsko). I přes počáteční potíže s vyklopením jednoho ze solárních panelů se loď úspěšně připojila ke stanici po necelých šesti hodinách letu a její posádka zde zůstane zhruba do Vánoc.
Na video ze startu se můžete podívat youtubu NASA, stejně jako na přílet k ISS a přivítání posádky na její palubě.

Stanice ISS v ohrožení

Tříčlenná posádka Mezinárodní kosmické stanice se dnes musela ukrýt do připojené lodi Sojuz kvůli blízkému průletu nekontrolovatelného fragmentu ruské meteorologické družice kolem orbitálního komplexu. Nejmenší vzdálenost dělila obě tělesa krátce po 14. hodině našeho času. Kosmonauti nyní obnovují standardní režim práce. Zdroj: NASA

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS).

Snímek komety C/2021 S3 (PANSTARRS). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 1.654 au, od Slunce 1.847 au.