Úvodní strana  >  Společnost  >  Pořádáme...  >  Rok barona Artura Krause 2014

Rok barona Artura Krause 2014

160. výročí barona Artura Krause

Banner - 160. výročí b. A. Krause. Autor: ČAS.
Banner - 160. výročí b. A. Krause.
Autor: ČAS.
Baron Artur Kraus (1854-1930) byl významnou osobností české astronomie, kultury i sportu. Byl majitelem prvního motocyklu v českých zemích, rovnež prvních lyží, vášnivý velocipedista. Byl nesmírně důležitým organizačním článkem při historickém letu Jana Kašpara v roce 1911. Pro astronomy a širokou veřejnost se ovšem nejvíce podepsal založením první lidové hvězdárny v českých zemích, a to v Pardubicích na dnešní Třídě Míru. Zárověň byl u založení České astronomické společnosti v roce 1917. A zdaleka ne jen toto všechno za svůj život stihl. S nadsázkou by se tedy dalo říci, že to byl takový skutečný český Cimrman, ovšem se vší vážností a úsctou k jeho osobnosti. A práve letos je to již 160 let od jeho narození. Česká astronomická společnost spolu s Hvězdárnou b. A. Krause DDM Delta v Pardubicích a Hvězdárnou v Úpici by vám tedy v průběhu roku 2014 tuto výjimečnou osobnost ráda představila.

Níže naleznete postupně aktualizované a doplňované informace o roku Artura Krause, leták k tisku, tipy k návštěvě míst po stopách barona Krause a případně plánované akce.

Obsah

Planetka (7171) Arthurkraus

Po baronu Arturu Krausovi byla v roce 2001 pojmenována planetka s číselným označením 7171. Planetka obíhá v hlavním pásu mezi Marsem a Jupiterem. Slunce oběhne jednou za 3,6 roku a v malých dalekohledech ji bohužel nespatříme. Objevil ji 13. ledna 1988 slavný český astronom Antonín Mrkos na observatoři na Kleti. Planetka byla pojmenována po Krausovi jako součást ceremonie při odhalení pamětní desky baronu Krausovi na Třídě Míru v Pardubicích. Certifikát o pojmenování planetky naleznete na současné pardubické hvězdárně.

Citace: Baron Arthur Kraus (1854-1930) byl člověk mnoha zájmů včetně nových technologií, sportu a aviatiky. Založil a sponzoroval lidovou hvězdárnu v Pardubicích v roce 1912, pozoroval sluneční skvrny a zejména působil jako horlivý populatizátor astronomie.

Další informace:

Již vyšlé články o baronu Krausovi

O osobnosti barona Artura Krause se můžete dočíst v seriálech Petra Komárka, pracovníka na pardubické hvězdárně. V Seriálech s názvy "Seznamte se, Artur Kraus!" a "160 let Artura Krause" se dozvíte více o životě a díle tohoto patrně stále nedoceněného pardubického mecenáše.

160 let Artura Krause (2014):

Seznamte se, Artur Kraus! (2009):