Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červenec 2001

Planetární mlhovina Červený pavouk

Uznání: Garrelt Mellema (Leiden University) et al., HST, ESA, NASA

Jakou krásně upletenou síť dokáže utkat planetární mlhovina. Planetární mlhovina Červený pavouk vykazuje komplexní strukturu, která vzniká, když normální hvězda odhazuje své vnější vrstvy a stává se bílým trpaslíkem. Tato symetrická planetární mlhovina s dvěma laloky s oficiálním pojmenováním NGC 6537 hostí jednoho z nejvíce horkých, vůbec kdy pozorovaných bílých trpalíků, pravděpodobně část podvojné hvězdné soustavy. U vnitřních větrů vyvěrajících z centrálních hvězd zobrazených ve středu byl změřen přebytek rychlosti 1000 kilometrů za sekundu. Tyto větry rozpínají mlhovinu, foukají podél stěn mlhoviny a působí vlny horkého kolidujícího plynu a prachu. Atomy zachycené v těchto kolidujících rázových vlnách vyzařují světlo zobrazené na snímku v reprezentativních barvách nahoře. Mlhovina Červený pavouk leží v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Vzdálenost není sice dost dobře známa, ale odhaduje se kolem 4000 světelných let.

Štítky: Planetární mlhovina, NGC 6537, Red Spider Nebula