Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. březen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. březen 2002

Rozkládání vzdáleného světla

Uznání: VIMOS, VLT, ESO

Čas běží ve vzdáleném vesmíru pomaleji. Jelikož se světlo vzdálené v čase jeví posunuté k červenému konci spektra, tak jsou astronomové schopni využít kosmologické zpomalování času k měření obrovských vzdáleností ve vesmíru. Jak je patrné nahoře, tak světlo ze vzdálených galaxií rozložené do svých jednotlivých barev (spektra) astronomům umožňuje měřit červený posuv známých spektrálních čar. Novost snímku nahoře spočívá v tom, že vzdálenosti ke stovkám galaxií se dají při použití přístroje Visible MultiObject Spectrograph měřit z jednoho políčka. Přístroj byl uveden do provozu na dalekohledech Very Large Telescope array v Chile. Analýza prostorového uspořádání vzdálených objektů umožní nahlédnout kdy a jak v ranném vesmíru vznikaly, seskupovaly se a vyvíjely se hvězdy, galaxie a kvasary.

Štítky: Galaxie, Kosmologie, Spectra